Začetek referendumske kampanje o zakonu o RTV Slovenija
Danes, v petek, 12. novembra 2010, se začne referendumska kampanja o zakonu o RTV Slovenija. Državni zbor je omenjeni zakon sprejel na 21. redni seji 20. oktobra, 26. oktobra pa je skupina poslank in poslancev iz opozicije vložila zahtevo za razpis zakonodajnega referenduma o navedenem zakonu. Odlok o razpisu zakonodajnega referenduma o Zakonu o RTV Slovenija je bil sprejet na 32. izredni seji Državnega zbora 2. novembra 2010. Kot je zapisano v odloku bo omenjeni referendum dne 12. decembra 2010.
Vse novice in gradivo na spletni strani Zares v zvezi z Zakonom o radioteleviziji Slovenija lahko preberete TUKAJ.
Čeprav bodo v prihodnjem mesecu vsebinske novosti zakona še natančno pojasnjene, le na kratko glavne novosti, ki jih zakon prinaša:
- Zakon zagotavlja večinski delež vsebin, ki so najpomembnejše za slovensko javnost, avtonomnost in neodvisnost ustvarjalcev programov in urednikov, zapoveduje pregledno in učinkovito poslovanje, preprečuje razprodajo premoženja RTV in komercializacijo programov.
- Z novim zakonom se spremeni statusna oblika RTV Slovenija iz javnega zavoda v samostojno pravno osebo javnega prava posebnega kulturnega in nacionalnega pomena. Gre za posebno, sui generis ureditev, ki delovanje RTV Slovenija v celoti uredi v Zakonu o RTVS, za situacije, ki jih morebiti ne ureja, pa zakon določa, da se uporablja zakonodaja, ki velja za zavode. Glede rešitev, ki veljajo za gospodarske družbe, ZRTVS-2 uvaja zgolj sistem osebne premoženjske odgovornosti članov organov za svoje delo. RTVS ostaja v lasti RS. Brez soglasja ustanovitelja ni mogoče odtujiti pomembnejšega dela premoženja.
- Zakon določa sankcije za upravo v primeru neizpolnjevanja javne službe in doseganja zahtevanih deležev programskih vsebin. Zato zakon zapoveduje, da morajo v programih prevladovati kulturne, umetniške, informativne, dokumentarne in izobraževalne vsebine. Če uprava tega ne zagotavlja, začne Svet postopek razrešitve.
- Tržna dejavnost je v primerjavi s sedanjim zakonom natančno opredeljena. Zakon ne uvaja nobenih novih komercialnih dejavnosti, pač pa natančno opredeljuje tiste, ki se že zdaj izvajajo v okviru RTV. To pa zato, da ne bo mogoče sredstev plačnikov RTV prispevka trošiti nenamensko.
- Višine prispevka ne določa več Vlada, ampak se ta usklajuje z rastjo življenjskih stroškov. Vsi, ki so po sedanjem zakonu oproščeni plačila prispevka, bodo tudi po novem. Sredstev plačnikov RTV prispevka ne bo več mogoče trošiti nenamensko. Če ves prispevek ne bo porabljen za javno službo, zakon nalaga vračanje, oziroma poračun vsem plačnikom RTV prispevka.
- V veljavi ostanejo njihove pogodbe o zaposlitvi, enaka ostanejo delovna mesta, še vedno se za njih uporabljajo določbe veljavnih kolektivnih pogodb in Zakona o sistemu plač v javnem sektorju, dokler se ne izpogajajo z vodstvom za drugačno ureditev, ki pa brez njihovega soglasja ni mogoča.
- Za razliko od sedaj veljavnega zakona, ko 23 od 29 članov Sveta RTVS imenuje politika, tudi politične stranke, bo v novem zakonu od 17 članov neposredno imenovanih 10. Politične stranke ne imenujejo nobenega predstavnika.
- Zakon samo utrjuje obveznost RTVS, da pripravlja programske vsebine za vse prebivalce RS. Nikjer ne določa nastanka novih uredništev, omogoča zgolj zagotavljanje pravic narodnih skupnosti s programskimi vsebinami, ki jih je možno ustvarjati v sedanjih okvirih brez dodatnih stroškov.
V ponedeljek, 15.11.2010, bodo kampanjo in njene vsebinske okvire predvidoma predstavili predsedniki strank koalicije na skupni novinarski konferenci.