Za celovito integriteto, proti črtanju poglavja o lobiranju
Stališče poslanske skupine Zares v podporo Zakonu o integriteti in preprečevanju korupcije je na današnjem nadaljevanju 17. redne seje Državnega zbora (magnetogram) predstavila vodja poslanske skupine Cveta Zalokar Oražem.
(objavljamo magnetogram)
Spoštovana ministrica in državna sekretarka, spoštovani kolegi in kolegice!
Danes nas čaka dolga razprava o Predlogu zakona o integriteti in preprečevanju korupcije. Temeljni cilj predlaganega zakona je, da država zagotovi pogoje, da uslužbenci in funkcionarji svoje delo opravljamo pošteno in profesionalno, saj si želimo, da bi dosegli na tem področju višji standard. Cilj zakona je tudi spodbujanje poštenega in transparentnega vedenja in odločanja javnih uslužbencev ter spodbujanje dobrih praks vseh vpletenih v procesih odločanja.
Predlagani zakon uvaja rešitve, ki presegajo klasično poimenovanje preprečevanja korupcije in drugih družbeno nevarnih pojavov. Prav tako zakon predvideva nadaljnji obstoj Komisije za preprečevanje korupcije.
V Poslanski skupini Zares menimo, da je omenjena komisija, tako imenovana Kosova komisija opravičila svoj obstoj, delo opravljala dobro in odmevno in zato je tudi prav, da se takšna oblika ohranja. To je velika razlika od namenov prejšnje, takoimenovane Janševe vlade, ki je želela to takoimenovano Kosovo komisijo ukiniti. Z ustanovitvijo in pristojnostmi prenovljene protikorupcijske komisije kot samostojnega in neodvisnega državnega organa, za krepitev integritete ter preprečevanja korupcije se zmanjšujejo tudi stroški za plače funkcionarjev, saj se število teh zmanjšuje od trenutno petih na tri funkcionarje. Zahtevno vlogo posameznikov in institucij, zlasti civilne družbe nevladnih organizacije in medijev pri krepitvi integritete in transparentnosti ter pri preprečevanju korupcije in drugih nezakonitosti v javnem sektorju predlagani zakon, po naši oceni, krepi demokracijo na teh pomembnih področjih družbenega življenja. Tu se razlikujemo od kolega, ki je predstavljal predhodno stališče prav na točki vloge nevladnih organizacij civilne družbe v teh procesih, kjer mi vidimo, da je ta vloga lahko pozitivna, prav gotovo in tudi smiselna pri vključevanju v to delo.
Pri predlogu zakona moramo v Poslanski skupini Zares posebej izpostaviti poglavje o lobiranju, ki je novost, ker v slovenskem pravnem redu prvič ureja registracijo lobistov, njihove pravice in obveznosti, nadzor nad njihovim delom in sankcije za kršitve storjene pri lobiranju. Lobiji in lobiranje so namreč pojav, ki jih zaradi njihove dvojne narave, ki se izraža tako v zaželenih kot tudi v neželenih vsebinah in oblikah pojavljanja, sodobni politični sistemi poskušajo, kot je navedeno zgoraj, z določanjem pravnega urejanja, nadzorom in sankcioniranjem narediti bolj pregledne. Tako se med njimi, med drugim, skuša preprečiti zlorabe in podkupovanja, torej nezaželene vzorce obnašanja lobistov in lobiranjih. Nevarnost korupcije, ki z nepreglednim oziroma skritim sistemom vplivanja in kupovanja odločitev ogroža demokratično delovanje političnih sistemov je spodbudilo več držav, tako da je to marsikje sedaj urejeno.
Čeprav je predlog v tem poglavju, po naši oceni, dober, imamo amandmaje, ki želijo to črtati, ki jih mi ne bomo podprli, saj menimo, da so predlagane kvalitetne in dobre rešitve, tudi po mnenju strokovne javnosti. Če bi seveda lobiranje izločili iz zakonske materije, in niso nam znani in poznani motivi, da se to predlaga, bi bilo marsikaj drugače tudi v primeru afere Patria. Zato seveda ostaja odprto vprašanje komu in zakaj kdo nasprotuje urejanju lobiranja, kajti očitno si vsi ne želimo oziroma si nekateri želijo odprtega lova nereguliranih zadev, nezakonitih metod in tudi denarja iz naslova provizij. MI v Zaresu prav gotovo ne, in zaradi tega amandmajev SDS-a, ki pravzaprav ne želijo oziroma črtajo celotno poglavje lobiranja, ne bomo podprli.
V Poslanski skupini Zares bomo predlog zakona podprli v celoti, saj menimo, da lahko s tem predlaganim zakonom dosežemo napredek pri premagovanju korupcije in nepoštenega delovanja posameznikov, predvsem seveda funkcionarjev, v naši državi.