Vrtci in šolstvo – neuspehi vlade
Stališče Zares do ukrepov, ki jih je aktualna vlada uresničila v tem mandatu na področju vzgoje, izobraževanje ter predšolske vzgoje in varstva otrok so na današnji novinarski konferenci predstavili poslanka Zares Majda Širca, predsednik strankinega programskega odbora za šolstvo in šport Damijan Štefanc in občinski svetnik iz Slovenskih Konjic Tadej Slapnik.
Ob zaključku šolskega leta in bližnjem izteku štiriletnega mandata šolskemu ministru Milanu Zveru v stranki ZARES – nova politika ocenjujemo, da smo bili v tem mandatu na področju vzgoje in izobraževanja priče številnim rešitvam, ki strokovno niso bile dovolj premišljene ter so v strokovni in širši javnosti naletele na kritične odzive.
Po besedah predsednika strankinega programskega odbora za šolstvo in šport Damijana Štefanca so se spremembe posameznih rešitev pojavljale sporadično, nekonsistentno in brez jasnega konceptualnega temelja, na podlagi česar bi sploh lahko presojali o smiselnosti njihovega umeščanja v obstoječo sistemsko strukturo. Med posegi, ki so sprožili polemične strokovne odzive, je omenil segregacijo romskih učencev na osnovni šoli Bršljin, ukinitev nacionalnega preverjanja znanja po prvem triletju osnovne šole, ukinitev negativne ocene v programih poklicnega in srednjega strokovnega izobraževanja, odpravo strokovnega potrjevanja delovnih zvezkov in še nekatere druge.
Kot je dodal, v zadnjem letu ne gre spregledati zlasti hitrega in strokovno ne dovolj domišljenega spreminjanja učnih načrtov za osnovne šole in gimnazije in tudi ne “netransparentne in težko razumljive izbire” nove polovice članov strokovnega sveta za splošno izobraževanje, v katerega je vlada imenovala “nekaj posameznikov z izrazito šibkejšimi strokovnimi oziroma znanstvenimi referencami“.
Ena od včečnih rešitev, za katero pa se je v praksi ze pokazalo, da je nesistemska, je tudi nedavna novela zakona o vrtcih. Kaže se, da v občinah preprosto ni dovolj zmogljivosti, da bi lahko dovolj hitro v vrtcih zagotovili prostor za vse otroke, je opozoril Štefanc.
Občinski svetnik iz Slovenskih Konjic Tadej Slapnik je na primeru svoje občine pojasnil, da so se ze v zadnjih letih stroški izvajanja programov predšolske vzgoje povečevali veliko hitreje kot sredstva, ki jih na podlagi primerne porabe prejemajo občine. Sama novela ob sicer že tako večjem številu otrok spodbuja k večjemu deležu vključevanja otrok v vrtce, kar v občini sicer podpirajo, je dejal in dodal, da pa bo nujno potrebno, da bo država občinam v občinske proračune za te namene zagotovila potrebna sredstva.
Štefanc, ki je v nadaljevanju predstavil tudi nekaj ključnih poudarkov iz (sicer se ne dokončnega) strankinega programa na področju vzgoje in izobraževanja, meni, da je vlada na tem področju naredila korak premalo. Tako bi si sami prizadevali za razmislek, da država ne le za drugega in vse ostale sorojence, ki hkrati obiskujejo vrtec, zagotovi delež plačila, ki bi ga sicer morali plačati starši, ampak da bi vsaj za 20 odstotkov najbolj socialno ogroženih otrok financirala 100 odstotkov cene programa predšolske vzgoje vsaj eno leto pred vstopom v šolo.
V Zaresu smo prepričani, da je treba poskrbeti, da bo imel poklic učitelja čim višji družbeni ugled in veljavo in bo temu primerno ovrednoten. Posegi v sistem vzgoje in izobraževanja morajo biti utemeljeni in domišljeni, zlasti večje reforme v sistem pa uvedene postopoma, po temeljiti strokovni evalvaciji obstoječega stanja.
Med konkretnimi rešitvami pa razmišljamo tudi o tem, da bi država zagotovila, da bi vsi učenci prejeli učbeniške komplete v trajno last, ne le prek učbeniških skladov v izposojo. Ker bi to seveda terjalo precejšnja finančna sredstva, bi takšno rešitev po besedah Štefanca vpeljali postopoma.