PS Zares podprla novelo zakona o vrtcih
Na današnjem nadaljevanju 16. redne seje Državnega zbora so poslanci obravnavali in drugič podprli predlog novele zakona o vrtcih, s katerim poenostavljajo pogoje za ureditev prostorov vrtcev in vpisa otrok v vrtce.
Stališče poslanske skupine Zares je predstavil Vito Rožej.
(nelektoriran magnetogram)
VITO ROŽEJ: Peto novelo Zakona o vrtcih sprejemamo predvsem zaradi odpravljanja pomanjkljivosti, ki otežujejo delo tako občinam kot ustanoviteljicam vrtcev, kot tudi samim vrtcem. Predlagane spremembe obsegajo optimalni okvir rešitev znotraj veljavnega zagotavljanja predšolske vzgoje v vrtcih.
Največji problem, s katerim se v občine v zadnjih letih spopadajo, je seveda pomanjkanje mest v vrtcih kot posledica uvedbe brezplačnega vrtca za drugega in vse nadaljnje otroke ter morda tudi za kanček višje rodnosti. Zato se nam predlog, da se omogoči delovanje največ dveh oddelkov vrtcev v enostanovanjskem objektu ali stavbi, za katero je že izdano uporabno dovoljenje in zato ni potrebna sprememba namembnosti, zdi nadvse primeren in potreben. Če bi v takšnih stavbah želeli organizirati več kot dva oddelka, bi bila za to potrebna tudi sprememba stanovanjskega zakona in še celo drugi zapleti bi se verjetno da s tem pojavili, da ne govorim o času, ki je potreben za to, da bi zakonodajo spremenili, torej kot prej rečeno, znotraj veljavnega sistema optimalni okvir, ki se ga je dalo s tako spremembo zakona doseči. S tem, ko se bo na ta način, po ocenah predlagateljev, organizirala dobra tretjina teh oddelkov že obstoječih nenamenskih objektih, pri čemer zaradi omejitve na največ dva oddelka ne bo potrebno izpeljati postopkov spremembe namembnosti prostorov, bomo lahko hitro in učinkovito pridobili nova mesta, ob tem prihranili, po ocenah, približno pol milijona evrov na letni ravni.
Za zagotovitev boljše dostopnosti vrtcev pa bodo občine kot ustanoviteljice v prihodnje morale pravočasno načrtovati vrtce oziroma površine za dejavnost predšolske vzgoje, kar do sedaj niso bile obvezane. Vsi vemo, da je v zadnjih letih, desetletjih, morda petnajstih letih so kot gobe po dežju rasla nova stanovanjska naselja v katerih pa vrtcev ni bilo v načrtu, kar seveda ni izjema, saj po drugi strani morda tudi ekoloških odtokov ni bilo in še kaj drugega bi se našlo, kar je seveda za neko infrastrukturo in kakovost bivanja nujno. Tako mnogi ki so se priselili v ta naselja, čutijo to zdaj, ko otrok nimajo kam vpisati. Tako za starše kot za same vrtce bo dobrodošla predvsem sprememba, ki uvaja enostavnejši in preglednejši postopek, na eni strani bodo vrtci razbremenjeni nepotrebnih administrativnih postopkov in stroškov, po drugi strani pa se staršem zagotavlja pravno varnost pri obravnavanju in odločanju o vlogah za vpis otrok v vrtec, tudi v primeru ko je, in to ponavadi je temu tako, v vrtec vpisanih več otrok, kot je prostih mest. Velja pa to seveda tako za tiste vrtce v javni mreži kot tiste s koncesijo. Obžalovati je mogoče, da zakon v določenih določbah ni smelejši, čeprav so seveda mnenja bila tukaj tudi drugačno izražena, stvari, kot so centralna evidenca za različne vrtce v občinah, ki imajo več vrtcev, sedaj ne funkcionirajo in tudi po tej spremembi še eno leto ne bodo mogoče. Kljub temu seveda se bodo, verjamem, da, občine ustanoviteljice in vrtci trudili, da bi čim manj otrok, če sploh kateri, ostali brez, da bi skratka vsi sodili mesta v vrtcih.
Kar se pa tiče denarnih nadomestil, ki bi jih sprejemali tisti starši, ki otrok ne bi mogli vključiti v vrtce je, in ne da zakon ne zavezuje občine, v resnici zgradijo vrtce, je seveda treba spomniti, da je skrb za varstvo otrok izvorna pristojnost občine in tega se mora zavedati vsaka občinska oblast in vsak župan in da glede na dejstvo, da so recimo letos lokalne volitve in bodo, verjamem, da že sami občani in občanke znali presoditi, kateri je tisti župan, ki pravilno rešuje to stisko, kateri je ne, ali je upravičeno, da se dodeljuje občinske pomoči tistim, ki otroke niso mogli vpisati v vrtec, ali bi morda veljalo to stvar reševati na nek drug način. Mislim, da država tukaj v te pristojnosti občin ne sme posegati. Bodo pa letos jeseni posegli tisti, ki to smejo in ne samo, da smejo – tudi morajo.
V Poslanski skupini Zares smo mnenja, da so predlagane rešitve v predlogu zakona dobre, potrebne in jih bomo zato podprli.