Program SDS na področju javne uprave pomanjkljiv in nedopustno površen
Gregor Virant je danes predstavil program SDS na področju javne uprave. Program ne prinaša nič novega. A vseeno je nekatere predlagane ukrepe, še zlasti tiste, ki so že v teku (npr. objavljanje kazalnikov uspešnosti na spletu, priprava sistema e-naročanja) potrebno podpreti. Preseneča pa nas dvoje: ponovna površnost, ko gre za plače javnih uslužbencev in zmanjševanje javne uprave, ter odsotnost nekaterih ukrepov, ki so nujni ali za povečanje učinkovitosti javne uprave ali za transparentno delovanje političnega sistema.
Potem ko je kar nekaj ekonomistov Virantovo plačno reformo iz prejšnjega mandata ocenilo za največjo napako vlade Janeza Janše, smo pričakovali, da bo proračunska luknja, ki jo je morala reševati ministrica Irma Pavlinič Krebs, dovolj veliko opozorilo pred morebitnimi novimi nepremišljenimi ukrepi. Povišanje sredstev za stimulacijo javnih uslužbencev, kar predlaga SDS, je realno gledano možno le ob povišanju proračunskih sredstev za plače (pri 10-odstotni stimulaciji je to 400 milijonov evrov), in sicer zato, ker je prav Virantova plačna reforma določila zelo visok fiksni del plač. Skratka, ukrep je nova skrita bomba, ki lahko resno zamaje že tako načete javne finance.
Na drugi strani Gregor Virant ne obrazloži, kako namerava SDS doseči zmanjševanje stroškov dela in števila zaposlenih v javni upravi. V času, ko je vodil ministrstvo, se je število javnih uslužbencev (glede na število opravljenih ur) povečalo za 6000. Cilj zmanjševanja je seveda nesporen, a tudi nekredibilno zasnovan, če se ne pove, kako do njega. Zgolj z 10-odstotnim zmanjševanjem števila agencij, kar je tudi eden od predlogov SDS, pač ne bo šlo, saj je agencij le 17 (ukinili ne bi torej niti dveh) in zaposlujejo približno 1000 javnih uslužbencev od skupaj 170.000. Na žalost pa Gregor Virant ničesar ne reče o zmanjšanju števila ministrstev, brez česar bo težko izvesti racionalizacijo na nižjih ravneh.
V programu pogrešamo tudi napoved nadaljevanja prizadevanj za povezavo baz podatkov različnih državnih organov, kar bi državljanom prihranilo veliko časa in pot od ene institucije do druge, kadar morajo predložiti različna potrdila in dokumente. V stranki Zares se nam to zdi veliko pomembneje od ukinitve izpolnjevanja obrazcev ali novih možnosti naročanja osebnih dokumentov preko spleta, kjer npr. izkušnja z registracijo osebnih vozil kaže, da je ob zelo visokem vložku finančnih sredstev število uporabnikov te storitve izjemno majhno.
Ne vemo, ali se je nekdanji minister omejil le na državno upravo in je zato izpustil potrebne spremembe na področju volilnih kampanj, kar sicer tudi sodi v resor javne uprave, ali pa v SDS menijo, da na tem področju spremembe niso potrebne. V Zaresu upamo, da gre za prvo, saj so po našem prepričanju potrebna veliko ostrejša pravila v prid transparentnosti financiranja volilnih kampanj in tudi prepoved financiranja s strani pravnih oseb, ker to financiranje soustvarja kapitalsko-politična omrežja, ki netransparentno obvladujejo državo.
Program SDS je tako po našem mnenju, kljub temu, da ga je v določenih ukrepih mogoče podpreti, pomanjkljiv, ko gre za zmanjševanje stroškov javne uprave in števila javnih uslužbencev pa celo nedopustno površen.
mag. Darja Radić, podpredsednica