Pobuda ministru Klemenčiču za poseben zakon o preiskavi o Teš 6 in bančni luknji
Spoštovani mag. Goran Klemenčič,
minister Vlade Republike Slovenije za pravosodje,
ovadbe, ki so bile nedavno vložene zoper nekatere odgovorne za vodenje projekta TEŠ 6, in stresni testi slovenskih bank ter podatki o ponovnem naraščanju slabih kreditov, so opomin, da si TEŠ 6 in bančna luknja, ki sta po svojem obsegu in povzročeni škodi v Sloveniji povsem izjemna, zaslužita tudi preiskavo političnih, sistemskih in širše družbeno-tranzicijskih okoliščin, v katerih se je takšen projekt lahko zasnoval, upravičil in izpeljal. Zdi se nam srečna okoliščina, da pravosodno ministrstvo vodi minister, ki je kot predsednik KPK opozoril, da gre v teh dveh primerih za vzorčen primer sistemske korupcije, ki sta potrebna celovite (ne zgolj kazenskopravne) preiskave, če se v prihodnje želimo kot družba takim napakam izogniti.
3.12.2013, le nekaj dni po vašem odstopu z mesta predsednika KPK (skupaj s preostalima dvema članoma KPK), ste namreč napisali Javno pismo senata Komisije za preprečevanje korupcije in ga poslali poslancem Državnega zbora, predsedniku in članom Vlade, Predsedniku Republike in slovenski javnosti. V tem pismu ste predstavili »nabor ukrepov ter dejanj, ki bi po mnenju senata komisije pomenila korak od razprav(ljanja) o (sistemski) korupciji h konkretnim aktivnostim zoper njo«. Slabo leto po tem, ko ste to pismo odposlali, vam torej pišemo kot ministru za pravosodje, v upanju, da vam bo članstvo v vladi omogočalo zastaviti in uresničiti tisto, kar ste kot predsednik KPK zagovarjali in za kar je politika, kot ste takrat pravilno ugotavljali, imela v izjavah zmeraj veliko razumevanja, storila pa zelo malo.
To upanje je – zaradi pomena, ki ga imata za obračun s sistemsko korupcijo – še posebej vezano na prva dva izmed 15 omenjenih ukrepov: to je ustanovitev javne in transparentne preiskave TEŠ 6 in ustanovitev javne in transparentne preiskave bančne luknje. Kot ste sami zapisali v omenjenem javnem pismu, je TEŠ 6, ta “daleč največja investicija v Republiki Sloveniji po izgradnji avtocest”, obremenjena “s številnimi sumi kaznivih dejanj, nasprotij interesov, nesmotrnosti in negospodarnosti porabe denarja”, bančna luknja pa je “strošek davkoplačevalcev – z drugimi besedami – izgube bank so se socializirale”. Glede TEŠ 6 pa ste dodali (po našem mnenju to velja tudi za problem nastanka in sanacije bančne luknje) tudi utemeljitev potrebe po posebni preiskavi, ko ste zapisali: “Noben od organov, ki se trenutno ukvarja s TEŠ 6, zaradi zakonskih omejitev ne more celovito obdelati problematike in dati ključnega odgovora, zakaj se je to zgodilo, kdo je kaj storil, in kaj moramo storiti, da se ne bo ponovilo.”
S takšno trditvijo ste pravzaprav povedali, da je za resno in celovito preiskavo teh dveh “ponikalnic denarja” in evidentnih primerov sistemske korupcije potreben sprejem posebnega zakona, ki bo opredelil cilje in obseg preiskave, poleg tega pa tudi preiskovalno-revizijski organ in njegova pooblastila. Zavedamo se, da gre za politično, pravno in strokovno izjemno zahteven projekt, ki potrebuje temeljit premislek, zato v tem trenutku ni smiselno ponujati konkretnih rešitev. Smo pa prepričani, da mora biti izhodiščna predpostavka takega zakona, da tovrstna preiskava zahteva multidisciplinaren organ, ki ga sestavljajo neodvisni profesionalci (vključno z izkušenimi eksperti iz tujine; npr. islandskimi preiskovalci tamkajšnjega špekulativnega bančnega zloma) in nikakor ne politiki. V to nas prepričujejo negativne izkušnje vseh dosedanjih parlamentarnih preiskav in dejstvo, da – naj se spet sklicujemo na trditev iz vašega javnega pisma – je TEŠ 6 točka, “na kateri se križajo interesi koalicije in opozicije.” Slednjega tudi zadnje parlamentarne volitve niso spremenile.
Spoštovani g. Klemenčič! Tega pisma vam seveda ne pišemo, ker bi mislili, da vas moramo spomniti na to, kaj ste zagovarjali pred slabim letom dni, – navsezadnje je bilo vaše opozorilo identično mnogočemu, o čemer smo glasno govorili znotraj vlade in DZ. Ravno obratno, če bi menili, da za temi predlogi kot minister niste pripravljeni stati oz. ne stojite (več), bi vam sploh ne pisali. Pišemo vam zato, ker se zavedamo političnih in širših odporov, s katerimi se boste soočili, ko tak projekt resno in profesionalno brezkompromisno zastavite (nenazadnje smo tudi sami izkusili medijski in politični linč, ker smo si drznili nasprotovati spornemu bančnemu reševanju nasedlih prilaščevalcev podjetij ali pa brezglavi izgradnji TEŠ 6). Vaš najmočnejši zaveznik na tej poti bo namreč javnost, zato je prav, da ji takoj na začetku sporočite, na kakšen način boste pristopili k realizaciji tega zahtevnega projekta. Za ta odgovor vas torej prosimo, ker smo prepričani, da vam bo javna zaveza, ki bo na ta način vzpostavljena, lahko bistveno pomagala pri spopadanju z močnimi nasprotniki znotraj tistega dela politike, medijev in stroke, ki si bodo, zaradi zaščite lastnih interesov, javno in v zakulisju, prizadevali, da vam v teh prizadevanjih spodrsne.
Na našo sicer skromno podporo lahko vedno računate, v vsakem primeru pa vam želimo vztrajnosti pri uspešnem delu.