Ne samo beton, tudi pamet in znanje!
(Lokalna samouprava v luči naših izkušenj)
Letos potekajo že pete volitve v občinske in mestne svete ter županske volitve, od kar je bila leta 1995 uveljavljena nova zakonodaja o lokalni samoupravi. Dovolj za temeljit premislek in spremembe, ki naj »duha lokalne samouprave« tudi spravijo na zemljo in v resnično življenje.
Ne da bi razpravljali na dolgo in široko smo v stranki Zares prepričani:
- občin imamo preveč, zato so na splošno premajhne in
- imajo premalo pristojnosti, predvsem pa lastnih virov financiranja, ki niso odvisni od državnega proračuna.
Eno in drugo gre z roko v roki. Ker so premajhne niso sposobne prevzemati bolj kompleksnih nalog, saj te poleg zahtevane strokovnosti tudi takoj presežejo meje posamezne občine, zato tudi ne morejo imeti stabilnih virov lastnih prihodkov. Zakon o financiranju občin pa razdrobljenost še pospešuje, saj majhnost nagrajuje tudi ceno večje odvisnosti od države.
Predvsem zaradi načina financiranja pa tudi političnega prepričanja, ki mu vseskozi nasprotujemo, da je mogoče občinam bolje vladati in jih nadzorovati s centra, če so majhne in nemočne pred nalogami, ki stojijo pred njimi, smo danes v Sloveniji še vedno priča trendu, ki je prav nasproten od tega, kar se dogaja po svetu. Medtem, ko po svetu in še posebej v Evropi težijo k združevanju občin tudi zaradi tega, ker je razvoj prometa, še posebno pa informacijsko komunikacijskih tehnologij spremenil pojmovanje »lokalnega«, pa se pri nas težnja k drobljenju nadaljuje. Od 147 občin, ki so nastale z reformo lokalne samouprave leta 1994 smo danes prišli na število 210 in težnja po povečevanju števila občin ni nič manj živa. Če k temu dodamo še pomanjkanje konsenza o racionalni in strokovno utemeljeni regionalizaciji, je slika še bolj žalostna.
S tem ne želimo reči, da je v razvoju lokalne samouprave v zadnjih petnajstih letih v Sloveniji šlo vse narobe. V občinah, ki so po številu prebivalstva in gospodarski moči primerne, ki imajo razvojne potenciale, se je veliko naredilo. Tako pri zagotavljanju osnovne prometne in komunalne infrastrukture, kot tudi pri zagotavljanju različnih storitev na področju otroškega varstva, izobraževanja, socialnih storitev, športa in kulture. Slika na tem področju je pisana: nekatere občine napredujejo, so sposobne pridobivati investicijska sredstva, druge nazadujejo in so odvisne od države.
Eden od pomembnih pokazateljev nezdrave prepletenosti med lokalno samoupravo in državo je tudi združljivost poslanske funkcije na ravni države in izvršne – to je županske funkcije na ravni lokalnih skupnosti. V Zares vseskozi temu nasprotujemo. Glavni razlog za naše nasprotovanje je preprosto v tem, ker menimo, da imajo občine, ki jih vodi župan, ki je hkrati tudi poslanec, hočeš nočeš določeno prednost in privilegij pri informacijah, dostopu do različnih državnih organov in vplivanju nanje, kot tiste občine, v katerih župan ni poslanec. Menimo, da je to slabo in da to ni pravično, ne glede na to, da marsikateri poslanec ali poslanka ob vestnem opravljanju svoje funkcije z lahko opravlja tudi funkcijo župana.
Zato se bomo na področju sprememb zakonodaje na področju lokalne samouprave zavzemali za:
- odpravo dvojne vloge oz. funkcije županov, ki so hkrati tudi poslanci, saj to ustvarja neenakosti med občinami;
- redefinicijo funkcionalnih pristojnosti majhnih in velikih ter mestnih občin in ob tem predvideli možnosti prenosa določenih nalog z države na velike in mestne občine;
- zaradi spremembe funkcionalnih pristojnosti majhnih občin bomo omejili profesionalizacijo županske funkcije v teh občinah;
- spodbujali proces združevanja ali vsaj povezovanja (pre)majhnih občin;
- spremembo zakonodaje o financiranju občin v smislu večje finančne avtonomije občin oziroma zmanjšali odvisnost občin od finančne izravnave. Zakonodaja na področju financiranja občin mora biti takšna, da ne bo spodbujala teženj po nadaljnjem drobljenju.
Pogled v prihodnost – mandat 2010 – 2014
Stranka Zares letos prvič kandidira na lokalnih volitvah v državi. Smemo upati na dober rezultat. Ta pa bo od občine do občine močno odvisen od naše organiziranosti, angažiranosti in sposobnosti, da na kandidatne liste postavimo dobre ljudi. Lokalna politika se odvija nekoliko drugače, kot politika na nacionalni ravni. Ponosni smo, da imamo na listah za župane in na listah za občinske in mestne svete celo vrsto odličnih kandidatk in kandidatov. Pa vendarle bomo tam, kjer svojih kandidatov nimamo, podprli skupne kandidate z drugimi listami, ali samostojne kandidate za župane.
Pri volilnih obljubah in zavezah bomo zadržani. Ne bomo obljubljali tega, česar ni mogoče narediti, ali pa je odvisno od drugih ravni odločanja v državi. Pa vseeno moramo biti drzni v naših prizadevanjih, viziji in ciljih, ki si jih zastavljamo.
Vemo, da je v marsikateri občini potrebno še marsikaj zgraditi, da je še marsikateri kraj potrebno polepšati in urediti, vse to priznavamo, pa vendarle poudarjamo, da ni vse v zunanjem videzu in da se občinska politika in cilji, ki si jih zastavlja ne sme zaustaviti samo pri asfaltu in betonu.
Naše temeljno sporočilo za lokalne volitve leta 2010 je
Naših vasi, trgov in mest se ne da graditi samo z betonom ampak tudi s pametjo in znanjem!
Zato so naše temeljne usmeritve za volitve naslednje:
- Za razvoj občin je pomembno tudi znanje, ki je nakopičeno v njenih prebivalcih. Zato jih moramo bolj vključiti v prizadevanja za skupno korist in uporabiti to, kar vedo in znajo. Zagovarjamo načelo vključevanja!
- Poleg cestnih in drugih omrežij moramo poskrbeti tudi za socialna omrežja, za visoko raven javnih storitev in uslug (od vrtcev do skrbi za starostnike), ki dvigujejo kvaliteto življenja tudi za tiste, ki imajo manjše prihodke, ali pa so celo v socialnih stiskah.
- Kvaliteto življenja v naših krajih dviguje predvsem tista infrastruktura, ki je očem skrita in se ne vidi na površini in včasih ne prinese takojšnje hvalnice županu. To so kanalizacijska in vodovodna omrežja ter čistilne naprave. Okoljska sestavina lokalne politike je naša pomembna prioriteta.
- V večjih mestnih občinah posebej opozarjamo na vzdržno stanovanjsko politiko ter skrb za gradnjo neprofitnih stanovanj, ki omogočajo, da mlade družine ostanejo v mestu in k njemu tudi nekaj prispevajo!
- V podeželskih in mestnih občinah zagovarjamo gradnjo informacijske infrastrukture, predvsem polaganje optičnih kablov. Kadarkoli kje kaj prekopavamo poskrbimo tudi, da bomo položili optične kable. Pretegnimo k temu tudi zasebne partnerje in operaterje.
Stranka Zares prvič kandidira na lokalnih volitvah. Zato ne smemo zamuditi priložnosti, da sledimo naši zavezi po vstopu “svežih moči” v lokalno politiko. Veseli nas, da smo s kandidatkami in kandidatkami, ki jih predstavljamo odprli pot novim ljudem. Prepričano smo, da so nove in sveže moči najboljša naložba v prihodnost.