Mr. Musculo je plod dela v intelektualni delavnici Zares
Decembra 2012 je Zares naslovil predlog Zakona o omejevanju kandidiranja in opravljanje javnih funkcij (ZOKOJF) na vse poslanke in poslance Državnega zbora. Na pobudo se je odzvala Državljanska lista , ki je 6. februarja 2013 zakon tudi vložila. Nekaj ur pozneje je zakon v zakonodajno proceduro vložila tudi Pozitivna Slovenija.
Za dr. Pavla Gantarja je »ZOKOJF logično nadaljevanje Zaresove politike. Spomniti se je potrebno ločitve županske in poslanske funkcije, uveljavitve možnosti zasega nezakonito pridboljenega premoženja, sprejema zakona o integriteti in preprečevanju korupcije.«
Na osnovi Zaresovega predloga ZOKOJF je Državljanska lista pripravila sedem ločenih zakonov. Kar bi storili tudi sami, če bi bili parlamentarna stranka. Rešitev pozdravljamo. ZOKOJF, s katerim predlagamo spremembe nekaj zakonov, smo na ta način pripravili predvsem zato, ker bi bilo tako potrebno zbrati 5000 podpisov podpore samo enkrat.
Kjučna razlika med predlogom Državljanske liste in našim predlogom je, da je DL izločila obtožni predlog kot omejitev, s katero se omeji kandidiranje oziroma opravljanje javne funkcije. DL se je pri tem omejila na pravnomočno obtožnico. S tem posegom v osnovni predlog se Zares ne strinja; vseeno je potrebno ponovno razmisliti, ali se o tem ne bi opravila javna razprava. DL je sicer še dodatno zaostrila doslej veljavne določbe, saj so pravnomočne obsodbe na nepogojno kazen zapora, ali pravnomočne obsodbe zaradi naklepnega kaznivega dejanja, ki se preganja po uradni dolžnosti, na pogojno kazen zapora skrajšali s šestih na tri mesece.
DL je v zakon o lokalni samoupravi vključila določila, ki urejajo odpoklic župana. V Zaresu menimo, da bi lahko te rešitve še boljše uredili tudi v referendumski zakonodaji.
Tudi predlog Pozitivne Slovenije med pogoji, s katerimi se ureja pravice kandidiranja, ne vsebuje obtožnega predloga. Prehodna določba, ki jo predlaga PS, da se ZOKOJF ne uporablja za funkcionarje, ki jim je mandat nastopil pred uveljavitvijo tega zakona, je nesprejemljiva in ne rešuje v resnici nič. Mnenja smo tudi, da naš predlog ni retroaktiven.
Pavel Gantar je »zadovoljen, da sta kar dve poslanski skupini vložili zakone v parlamentarno proceduro. Manj pa sem zadovoljen, ker sta si predloga vsebinsko tako zelo podobna, da so prestižni boji nepotrebni. Tudi zato, ker zakon ni zrasel na njihovem zelniku. Ne lastimo si nobenih »avtorskih« pravic, politično korektno pa se mi zdi, da se navede vir.«
Tako zakoni DL kot zakon PS v osnovi povzemajo duh Zaresovega predloga. Predlagamo, da se o obtožnem predlogu kot pogoju opravi strokovna razprava. Če se izkaže, da so argumenti prešibki, potem se bomo strinjali, da se ga v zakonih ne upošteva.
Predlagamo in pričakujemo, da bo o zakonskih predlogih opravljena široka javna razprava in tudi javna predstavitev mnenj v Državnem zboru, saj se nam zdi še posebej pomembno, da sodeluje tudi civilna družba. Kot pobudniki sprememb pa si želimo sodelovati tudi v razpravah na matičnih delovnih telesih Državnega zbora.
Gantar je zaključil z besedami, da bo zakonska ureditev omejitev kandidiranja in opravljanja javnih funkcij pomemben prispevek k politični higieni v Sloveniji, obenem pa je opozoril, da noben zakon ne more rešiti problema etične odgovornosti javnih funkcionarjev za lastna dejanja.
Posnetek celotne izjave: