Gregor Golobič, stališče o poroštvu za TEŠ6
Postopek sprejemanja zakona o državnem poroštvu za TEŠ 6, ki smo mu priča na današnji izredni seji državnega zbora in ki smo ga v poslanski skupini Zares poskušali preprečiti s postopkovnim izhodom, častnim izhodom za ta državni zbor, da se ne prekrši pred osnovnimi postulati svojega delovanja, ki jih je prakticiral v tem mandatu, se žal odvija naprej. “Ta postopek demonstrira moč valjarja, ki sliši na ime 60 + in je slaba napoved tega, kar čaka morda v prihodnosti Slovenijo. Ta postopek kaže demokratični deficit,” je v predstavitvi stališča poslanske skupine Zares o omenjenem zakonu poudaril Gregor Golobič. Po njegovih besedah je TEŠ 6 projekt, ki kaže še nekaj bistveno bolj zaskrbljujočega, in sicer “kaže, da imamo opravka z ugrabitvijo države v čistem pomenu besede”.
Med obravnavo zakona o poroštvu za TEŠ 6 v dvorani državnega zbora ni nobenega predstavnika vlade. Še več. Pred poslankami in poslanci ni mnenja vlade o največjem projektu v tej državi. Zakaj ne? Seja vlade je bila prekinjena zato, ker se vlada ne more uskladiti, ker ministrstvo za gospodarstvo nasprotuje tej dikciji tega zakona, temu poroštvu, medtem ko ga ministrstvo za finance, s stisnjenimi zobmi in malo po ovinku, ampak vendarle, podpira na način, da mu ne nasprotuje. “To je izkaznica tega projekta in to je demonstracija moči tistega energetskega lobija, ki se izživlja nad to politiko v tem trenutku in ki drži v rokah, v pesti ključne institucije, tudi politične institucije te države, tudi institucije, ki se jim reče lahko medijski nadzor tega, kar politika počne.”
Moč lobijev v tej zadevi je res neverjetna. V stranki Zares smo na lastni koži izkusili, kaj to pomeni, kakšne vzvode imajo, kakšnih sredstev diskvalifikacije se znajo posluževati. In verjamem, je nadaljeval Golobič, da bodo to občutili tudi vsi tisti, ki bodo v nadaljevanju poskušali biti v tej zadevi na strani javnega interesa in na strani tistega, na podlagi česar se bo država morda v prihodnosti smela razvijati.
Dve leti je potrebovala Vlada Republike Slovenije za to, da je prišla do elementarnih podatkov in osnovnega uvida v to, kaj so predpostavke tega projekta. Dve leti. Seveda je to preprečeval nekdanji minister za gospodarstvo, dr. Matej Lahovnik, morala je priti nova ministrica, da je vendarle uspela doseči, da so bile opravljene revizije tega projekta in da je del odločevalcev dobil vpogled v predpostavke tega projekta. Cena je seveda vmes neusmiljeno naraščala. Gospod Vizjak je pred dvema letoma nasprotoval temu projektu, ko je tehtal 1,1 milijarde evrov, sedaj, ko tehta 1,4 milijarde evra, ga podpira.
Cena je naraščala. Dela so se odvijala. Naročila so se izvajala. In to ne javna naročila, kot bi se morala, ampak domačijska naročila. To, da vlada neke demokratične države ne more priti do osnovnih uvidov o največjem projektu, v katerega investira (gre za podjetje v 100-odstotni državni lasti), je škandal brez primere in je dokaz ugrabitve države. Te študije so danes tu, v državnem zboru, vendar z oznakami zaupnosti. Investitor HSE na njih ohranja oznake zaupnosti, zato da javnost ne bi izvedela, kako strahovite nepravilnosti so se doslej pri tem projektu vodile, kako zanič je bil voden, kako škodljive pogodbe so se sklepale, škoda gre v stotine milijonov evrov.
Projekt TEŠ 6 je ekonomsko, energetsko, okoljsko nevzdržen. In ni res, da bi bila ustavitev tega projekta dražja, kot njegovo nadaljevanje. To je jasno vsaki gospodinji, ki ve, da če nečesa ne more financirati, in če ji tisto, kar namerava financirati, ne bo povrnilo vložka, da bo nasedlo, da je ceneje ustaviti – ne glede na to, v kateri točki je. Tak projekt je treba ustaviti, ne pa brezglavo in trmoglavo nadaljevati. Seveda, če ti gre za javni interes. In v tem primeru bi moralo iti za javni interes.
Posledica te trmoglavosti, zaslepljenosti, te ugrabitve države je, da bo elektrika dražja. Izčrpan bo investicijski potencial slovenske energetike, Holding slovenskih elektrarn bo bankrotiran, ne bo denarja za okoljsko in energetsko vzdržne investicije v obnovljive vire energije in v tudi učinkovito rabo energije, pa tudi v smiselne projekte, ki vendarle še morajo nastajati tudi na podlagi fosilnih goriv ali morda jedrske energije. Slednje je tako oddaljeno in tako pravzaprav nezamisljivo, da bi o taki zadevi v Sloveniji lahko razpravljali na demokratičen način, da smo lahko šokirani. In unovčeno bo, seveda, v tem vmesnem času tudi poroštvo države. Danes v zvezi s projektom TEŠ 6 lahko govorimo, da trpi, seveda, ne samo z ekonomskimi predpostavkami, ampak tudi z demokratičnim deficitom.
Vsi poslanke in poslanci smo v preteklih dneh dobili predse pozive različnih številnih nevladnih organizacij, kot so Greenpeace, Fokus, Umanotera, Ekologi brez meja, Slovenski E-forum, Pravno informacijski center nevladnih organizacij, Gibanje TRS, Davkoplačevalcisenedamo, Ekološki kulturni zavod Juhahu, Brez izgovora Slovenija itd. K temu lahko dodamo tudi Svet za trajnostni razvoj in Svet za varstvo okolja, ki vključujeta po demokratični poti izbrane strokovnjake na tem področju, ljudi z najboljšimi referencami za to področje. Oba foruma sta se izrekla nedvoumno proti. Toda tega ta politika ne sliši. Tega večina medijskih navijačev ne sliši. Za njih prostora v tej demokraciji ni.
Iz tega sledi, da bo potrebno na koncu tega procesa, če bo pripeljan na način, kot je bil začet, poseči po skrajnem orodju, to je po referendumu, da na njem državljani vrnejo državo, ki jim je bila odvzeta s strani tega lobija, ki presega vsakršno delitev na koalicijo in opozicijo – sklicatelji, podpisniki te današnje seje to evidentno dokazujejo. Da bodo državljanke in državljani lahko državo vrnili, vzeli nazaj v svoje roke. In vzeli v svoje roke tudi prihodnost, ki jim je ta projekt ne ponuja.
Stranka Zares bo nadaljevala in ne bo več osamljena, kot je bila v zadnjih nekaj letih. Okrepljena bo s tistimi, ki so se končno začeli javno oglašati o zadevi, ki tako bode v oči, da bo marsikoga v prihodnosti bolela glava, če se bo ta projekt nadaljeval. Še naprej bomo opozarjali na njegove nepravilnosti, na škandalozne poteze, ki jih vsebujejo vse te študije, vsa ta spoznanja. Mi bomo še naprej dosledno vztrajali in opozarjali na to, kako se razvoj Slovenije ne more odvijati na predpostavkah, ki so fiktivne, in predvsem, da se ne more odvijati v nasprotju z javnih interesom in v škodo državljank in državljanov Republike Slovenije. Zato bomo v poslanski skupini Zares glasovali proti temu zakonu.