Gospodarska diplomacija s košaro zlatih jajc
Kdo je nazadnje pohvalil 10 največjih izvoznikov, 10 največjih podjetij, 5 največjih slovenskih multinacionalk, največjo banko in največjo zavarovalnico v jugovzhodni Evropi? Še nedavno so se slovenski ministri izogibali jasni podpori temu ali onemu podjetju. Kar nekako vzvišeni so bili nad podjetništvom, pehanjem za nove posle, tržne deleže, plače in kar je še takih tuzemskih pritiklin.Malo promocije s strani države ne bi škodilo, vsaj tako si človek predstavlja gospodarsko diplomacijo.
Seveda spadata med otipljive naloge gospodarske diplomacije v tujih državah posredovanje koristnih informacij ter zaščita interesov na multilateralni ravni v EU, OECD, Svetovni banki, MDS, STO in ekonomskem delu OZN. Glavnina dela mora vendar biti opravljena doma in če sem prav razumela, vlada še ni določila sektorskih gospodarskih prioritet, da bi lahko ministrstvo za zunanje zadeve pripravilo načrt promocije v določeni državi. V pospeševanje internacionalizacije proizvodnje in diverzifikacijo trgov s strani države že ne verjamem več, ker gre bolj za poslovne odločitve podjetja. Vsaj takšne so moje izkušnje iz zasebnega sektorja. Ker se naloge gospodarske diplomacije trenutno še vedno oblikujejo, predlagam, da zagotavlja tudi promocijo mednarodnega pretoka blaga in storitev, vključujoč promocijo tujih naložb, podporo prenosu tehnologije ter izvajanje mednarodnega razvojnega sodelovanja.
Podobno kot je zunanja politika nadaljevanje notranje, je gospodarska diplomacija nadgrajevanje nacionalnih ekonomskih politik in projiciranje nacionalnih ciljev navzven. Priporočam gojitveni načrt za ugled slovenskih šampijonov. Ne podpiram pa javnih polemik med vlado in upravami podjetij, niti izražanja dvomov o managerskih kompetencah. Vladne ocene o tem, v kateri regiji je pričakovati najvišjo gospodarsko rast in s tem možnosti za okrevanje slovenskega gospodarstva s pomočjo tujih trgov, se lahko razlikujejo od ocene narejene v podjetjih. Ampak, ali se vam ne zdi, da bi to usklajevanje moralo potekati za zaprtimi vrati? V pridigah po sejah vlade težko uskladiš različne poglede. Bolj kot to, škodiš ugledu podjetij in zadnje, kar si v tem trenutku želim, je najedanje ugleda slovenskih podjetij v tujini. Vsaj direktor direktorata za gospodarsko diplomacijo bi lahko izvedel kakšno vajo v zaščiti ugleda, saj roko na srce, težko vpliva na bolj dostojanstven diskurz med vlado in direktorji slovenskih šampijonov. Loščenje in razstavljanje zlatih jajc je tako ali tako obrt, v kateri se gospodarska diplomacija odlikuje.
Na trgih jugovzhodne Evrope smo odločni, složni in močni! Koliko prostih zmogljivosti bosta na njih vzdrževali NLB in Zavarovalnica Triglav, pa se naj kar sami odločita.
—
Adriana Dvoršak
http://twitter.com/AdrianaDvorsak
http://adrianadvorsak.blogspot.com/