Golobič o odločitvah Radićeve
(dopolnjeno z magnetogramom oddaje Svet na Kanalu A) Gregor Golobič je po včerajšnji novinarski konferenci ob posvetu s študenti glede nacionalnega programa visokega šolstva (poročilo) odgovarjal tudi na vprašanja novinarjev glede odločitev ministrice za gospodarstvo mag. Darje Radić za zamenjavo nadzornih svetov Pošte Slovenije in HSE ter na druga vprašanja.
(Vir videoposnetka: Vest.si)
Kako odgovarjate na očitke gospoda Bahuna, sedaj že recimo nekdanjega člana nadzornega sveta Pošte Slovenije, ki pravi, da so z vrha vaše stranke prihajala navodila v nadzorni svet Pošte Slovenije, kako kadrovati direktorja Pošte in da je njihova odstavitev posledica neke neposlušnosti?
Zdi se mi nek zapoznel poskus preusmerjanja pozornosti. Edini, ki je iz stranke Zares, po mojem vedenju, komuniciral s člani nadzornega sveta Pošte in verjetno z njim kot predsednikom tega nadzornega sveta, doslej, je bil resorni minister Matej Lahovnik. Dvomim, da bi on pravzaprav v tem smislu nasprotoval, vsaj nikoli se ni izrekel o odločitvi, ki so jo sprejeli. Vse ostalo ocenjujem kot čisto natolcevanje, ki nima podlage v ničemer, razen v poskusu, očitno, preusmerjanja pozornosti iz očitnih nezakonitih ravnanj nadzornega sveta in konflikta interesov, v katerem so se posamezni člani, vključno z gospodom Bahunom, nedvoumno znašli. O tem se je veliko pisalo, o tem nenazadnje teče tudi neka parlamentarna preiskava, zato mi tu ni treba razvijati naprej. Zdi se mi, da gre za poskus pristaviti lonček v neki kampanji, ki je polna vsega, razen argumentov.
Kako bi ocenili … Vemo, v ponedeljek je na vlado prišla ideja o združevanju dveh energetskih stebrov, Gen Energije in HSE. Kakšen je vaš pogled na to, glede na to, da se že pojavljajo politična ugibanja o vašem vplivu na tem področju, glede na to, da je jasno, da bo šlo za neke vrste monopolizacijo …
O monopolizaciji, kot je ministrica Radićeva govorila oziroma o problemih, ki bi lahko prišli v tem kontekstu na dnevni red, bo odločal Urad za varstvo konkurence. Jaz sem prepričan, da je ta že seznanjen s temi razmišljanji ministrstva za gospodarstvo, ne te ali one stranke, in da obstajajo rešitve za ta problem. Sama združitev stebrov pa predstavlja rešitev za druge probleme. Jaz sem se v preteklosti o tem že izrekel, če si boste ogledali arhive, ko smo pisali koalicijski sporazum za to vlado, je bila to tema – zahteva po tem, da se poveže nazaj oba umetno ustvarjena stebra, ki razbijata in strokovni in investicijski in tudi druge vrste potencial. Danes imate situacijo, da eno reko v eni državi, hidroelektrarne na eni reki, Savi, upravlja podjetje iz dveh stebrov. Tega ni nikjer. V tem smislu smo takrat mi zahtevali, da je bila v koalicijski sporazum zapisana neka dikcija na to temo. Pri tem ne gre za nič novega. Mislim, da je tudi prav, da ministrica za gospodarstvo v skrbi za javni interes, zato, da bomo s strokovnjaki, ki jih Slovenija ima na področju energetike, pred projekti, ki so pred slovensko energetiko in so vsak zase zelo velik zalogaj – TEŠ, NEK, obnovljivi viri energije, hidroelektrarne na srednji Savi – da se strnejo ti potenciali, ne samo finančni, tudi kadrovski, strokovni, da se ti lobiji, ki so se udomačili v posameznih dolinah (veste, da se uporablja to terminologijo v slovenski energetiki) … Kar počne ministrica Radićeva, je poseg v šentflorjanizacijo Slovenije in je utemeljeno iz vseh razlogov, obstaja, kot sem obveščen, tudi študija, mislim, da jo je naredil profesor Tajnikar, ki kaže, kakšni so pozitivni učinki takšne združitve oziroma kakšna je škoda, ki je nastala zaradi te umetne delitve na lobije, doline, porečja in tako naprej. To je vse, kar vam lahko povem – nič novega nisem povedal poleg tega, kar sam in v stranki Zares govorimo že dolgo časa. Vesel sem, da je to končno prišlo na dnevni red in da bo na ta način mogoče o slovenski energetiki razmišljati – seveda tisti, ki so za to poklicani strokovno in z mislijo na to, kako zagotoviti stabilno oskrbo, primeren delež samooskrbe po neabsurdnih cenah v Republiki Sloveniji.
Da se vrnem še enkrat na kadrovanje … Kako ocenjujete, kot minister vlade, izjave gospoda Bogomirja Kovača, o morebitnem izstopu iz KAS-a, da se Kadrovsko akreditacijskega sveta, da se njegov namen zlorablja za politične namene?
Zdijo se mi nenavadne in zdijo se mi neutemeljene. Po nesrečni epizodi spornega in netransparentnega imenovanja gospoda Draška Veselinoviča za šefa NLB je bila stranka Zares tista, ki je podprla idejo, na vladi, da se formira KAS – torej neko neodvisno posvetovalno telo, v katerem bodo se izvajale akreditacije, sam termin sem na nek način prispeval ravno jaz, ker sem se takrat ukvarjal z ustanovo, ki se ji reče Agencija za kakovost v visokem šolstvu, ki akreditira visokošolske ustanove in študijske programe. Vendar je kmalu v večih razpravah, predvsem minister Lahovnik je bil tu v nekem, recimo zelo dinamičnem dialogu s KAS-om, glede odgovornosti in pristojnosti. KAS je ustanova, ki je namenjena akreditaciji kandidatov za nadzorne svete. Ni pa telo, ki bi namesto resornega ministra, v tistem primeru je bil to minister Lahovnik, določal, kdo bo sedel v nekem nadzornem svetu. Če bi KAS želel imeti te pristojnosti, tudi to bi bilo možno, potem bi morali njegovi člani biti podvrženi zakonu o integriteti ali zakonu o preprečevanju korupcije in konflikta interesov od prej, prijaviti svoje premoženje, se zavezati, da ne bodo poslovali, na noben način, s podjetji, v katera bodo imenovali in predlagali člane nadzornih svetov. To za njih ne velja. Za ministra Lahovnika, ministrico Radićevo, ker gre za področje gospodarstva, ali pa ministra Križaniča, ki so, če lahko tako rečem, odjemalci storitev KAS-a, pa to velja. Zato so tudi oni odgovorni za svoje odločitve. To je en vidik te nerazumnosti te reakcije – o motivih zanjo ne želim špekulirati. Drugi pa je seveda oporekati ministrici, ki odgovarja za to, da se v podjetjih, kjer ima država večinski ali pa celo 100-procentni delež, dogajajo sporne, nezakonite, škodljive reči, da v teh podjetjih ne more odreagirati v trenutku, ko ugotovi, da se sprejemajo nezakonite, škodljive odločitve. Pri čemer je imenovala v nove nadzorne svete, ki so bili predčasno razrešeni – krivdno, če lahko uporabim ta izraz. Tega ni mogoče speljati po nekem dvostopenjskem postopku – javni poziv, dva meseca KAS presoja in tako naprej … To lahko, in to dosledno ta vlada izvaja pri imenovanjih ob iztekih mandatov, pri sprejemanju rednih odločitev, ki prihajajo na dnevni red redno. V tem primeru je šlo za izredno ukrepanje v situaciji nezakonitega in škodljivega ravnanja. Vi veste, da je nadzorni svet HSE razrešil direktorja HSE – ni znal pojasniti razlogov. Dvakrat so zasedali, ker se niso mogli odločiti, ali bi ga krivdno ali nekrivdno, pri čemer je taisti nadzorni svet nekaj časa trdil, da se ne sme zamenjati nikogar, saj bi to slabo vplivalo na izvajanje projekta. Ona je bila dolžna ukrepati v tej zadevi. Ukrepati hitro. Pri tem je, da bo absurd večji, predlagala v nadzorne svete samo ljudi, ki so bili akreditirani s strani KAS-a, tega istega. Ni potegnila kogarkoli drugega. Če govorimo o stranki Zares – v nadzornem svetu, ki ga je predlagal minister Lahovnik, sta bila dva člana Zaresa, v novem, ki ga je predlagala ona, ni nikogar. Da bo absurd še večji, tega očitka o nekem strankarskem kadrovanju. Imenovala je ljudi, ki jih je KAS predhodno akreditiral, da so primerni za člane v nadzornih svetih. Razen enega, profesorja z mariborske univerze, ki je član enega nadzornega sveta, v katerega ga je imenoval minister Lahovnik, ELES-a, in ki ga je mislim da pet ali šest članov KAS-a prepoznalo kot primernega, razen predsednika KAS-a, Bogomirja Kovača, ki odločitve o tem, da je primeren, ni hotel podpisati. Zakaj in kakšni so motivi tega – o tem spet ne želim špekulirati.
Kako gledate na oglašanje mladega foruma SD in kako to vpliva na odnose med stranko SD in vami?
O tem sem dal že nekaj izjav, predvsem z obžalovanjem. Z obžalovanje, da se mladi ljudje, s katerimi sem denimo danes razpravljal o strategiji visokega šolstva, ovijajo v nek dim tehnologij prejšnjega stoletja. To počno zelo grobo, surovo, na način, ki je neprimeren politične govorice v letu 2010. Vidim, da so očitno – v posameznih strankah vedno potekajo boji med tistimi, ki mislijo, da je treba ločiti javni interes od strankarskega, in tistimi, ki nasprotujejo v temu, da politika razume svojo dejavnost kot delitev plena. Predsednik vlade Borut Pahor in predsednik SD-ja je tukaj nedvoumno na strani javnega interesa in drugačne politike in pri tem ima popolno podporo stranke Zares od prvega dne mandata, očitno to nekaterim ni pogodu – ki razumejo vlado, državno premoženje kot nek smoter za druge interese. Ali so se ti pisci tega pisma tega zavedali, ali se tega zavedajo danes, tega ne vem. Imam občutek, da ne. A spet – to je neka diskusija, ki gre v diskusijo stranke SD, vanjo brez kakršnegakoli razloga vpletajo stranko Zares, ministrico Radičevo, ki ni nobena ministrica neke stranke, pač pa jo je v vlado predlagal predsednik vlade, mandatar, je bila izvoljena v parlamentu, prisegla je v parlamentu na zakone in ostalo. Tukaj je deležna diskvalifikacij, ki so res nevredne trenutka, v katerem smo.
————
OPOMBA: Če želite videti, kaj od vsega so uporabili novinarji oddaje Svet na Kanalu A 13. oktobra, poglejte MAGNETOGRAM).