Brezplačnika Slovenski tednik in Ekspres del predvolilne kampanje SDS
Preiskovalna komisija državnega zbora o brezplačnikih Slovenski tednik in Ekspres je končala svoje delo in pripravila končno poročilo, ki ga je posredovala v obravnavo in sprejetje državnemu zboru. Kot sta na novinarski konferenci v ponedeljek, 26. septembra 2011, ocenila predsednica komisije Melita Župevc in član komisije Tadej Slapnik, so ugotovitve komisije, ki so zajete v končnem poročilu in temeljijo na dejstvih iz dokumentacije, pridobljene od pristojnih organov, jasno pokazale, da sta bila brezplačnika del predvolilne kampanje SDS leta 2008.
Preiskovalna komisija državnemu zboru predlaga v sprejetje več sklepov, med drugim ugotovitev, da sta bila omenjena brezplačnika ustanovljena in izdajana z namenom vplivati na volitve poslancev v državni zbor leta 2008 preko diskvalifikacije političnih tekmecev, koristiti vodilni stranki tedanje vladajoče koalicije SDS in prikriti predvolilno propagando oz. kampanj ter sporno financiranje političnih strank. Po predlogu sklepa komisije je šlo v tem primeru za način izvajanja negativne politične kampanje mimo veljavne zakonodaje. Ker zakonodaja tovrstnih anomalij ne preprečuje dovolj učinkovito, komisija predlaga poziv vladi, da pripravi ustrezne spremembe zakonodaje.
Preiskovalna komisija je več tisoč strani dokazov dobila od pristojnih organov, kot so Davčna uprava RS, policija in Urad za preprečevanje pranja denarja. Po ugotovitvah komisije sta oba brezplačnika sodelovala med seboj, ena oseba je nadzorovala postavljanje obeh brezplačnikov, tudi njuna vsebina je bila usklajena.
Številni podatki v poročilu imajo oznako zaupnosti (davčna tajnost, bančna tajnost, poslovna skrivnost, interni podatki), pri čemer komisija sama teh oznak ne more umakniti. Komisija ima vse podatke o piscih brezplačnika – večinoma gre za avtorje, znane v slovenskem medijskem prostoru – ter o avtorskih honorarjih ali nagradah, ki so jih ti avtorji dobili. Ti podatki bodo na vpogled vsakemu, ki bo dokazal svoj utemeljeni interes.
Po besedah člana komisije Tadeja Slapnika (Zares) sta bila omenjena brezplačnika “trojanska konja, uporabljena za namene negativne politične kampanje”. Njun osnovni namen je bil objavljanje prikritih oglaševalsko-novinarskih vsebin z negativno vsebino o političnih nasprotnikih v korist takrat vladajoče SDS. “Pred in za časa izhajanja brezplačnikov posamezni nosilci javnih funkcij iz stranke SDS, začenši s takratnimi predsednikom vlade Janezom Janšo, gospodarskim ministrom Andrejem Vizjakom, ministrom za kulturo Vaskom Simonitijem in ministrom za javno upravo Gregorjem Virantom niso ukrepali proti odgovornim v podjetjih v državni lasti, ki so oglaševala v brezplačnikih,” je opozoril Slapnik. Zato po njegovih besedah komisija ocenjuje, “da so kot nosilci javnih funkcij politično odgovorni, ker so z neukrepanjem omogočili neposredne koristi svoji politični stranki in samim sebi, saj so vsi štirje tedaj tudi kandidirali na volitvah”.
Brezplačnika so po njegovih besedah izdajali tako, da se je zaobšlo veljavni zakon o poštnih storitvah, ki ureja problematiko vročanja nenaslovljenih oglaševalskih, marketinških in drugih reklamnih sporočil. “Tako so v domove preko brezplačnikov prihajali politični oglasi oz. prikrite oglasno-novinarske vsebine,” je opozoril.
Ključna podjetja, ki so zagotovila posojila Progresiji (ta je izdajala Slovenski tednik), so Mediapolis, Zvon ena holding in Julius fond. Pošta Slovenije pa je pomagala z velikimi popusti, vrednimi skupaj več sto tisoč evrov. Znano je, da je bilo podjetje Mediapolis v času vlade Janeza Janše največji zakupnik medijskega prostora za večino podjetij v večinski ali delni državni lasti in je poleg pomembne vloge pri izdajanju in posojilne financiranju brezplačnikov aktivno sodelovalo v izvedbi formalne volilne kampanje SDS. Družba Mediapolis d.o.o. pa je ne le sodelovala v dveh volilnih kampanjah SDS, ampak ji je – ker stranka ni mogla poplačati vseh storitev – dala celo posojilo v višini 120.000 evrov. Pri podjetju Zame-tek, ki je izdajalo brezplačnik Ekspres, je ključna posojila v znesku preko 300.000 evrov zagotovil Matej Raščan, večino iz osebnega računa in nekaj tudi iz podjetja Monera d.o.o.
Podjetje Progresija, ki je izdajalo Slovenski tednik, in podjetje Zame-tek, ki je izdajalo Ekspres, sta poslovno leto 2008 zaključila z velikimi izgubami, je dejal Slapnik. “Progresija je leto 2008 zaključila z izgubo v višini 1,25 milijona evrov, Zame-tek pa v višini 350.000 evrov,” je povedal. Obema podjetjema se je po njegovih besedah s “t. i. prijateljskimi posojili, ki niso bila nikoli vrnjena, omogočilo, da sta pridobili posojila v ocenjeni skupni vrednosti 1,5 milijona evrov, ki sta jih v celoti porabili za izdajanje predvolilnih brezplačnikov”.
Parlamentarno preiskavo je DZ odredil v začetku marca 2010 na zahtevo 45 poslancev SD, Zares, LDS in DeSUS, ki so menili, da sta bila brezplačnika namenjena politični propagandi. Preiskavo so predlagali zaradi suma, da so brezplačnika izdajali z namenom vplivati na parlamentarne volitve poslancev leta 2008 v korist političnih strank takratne vladajoče koalicije ter zaradi suma, da je izdajanje omejenih brezplačnikov pomenilo prikrito predvolilno kampanjo oziroma nedovoljeno financiranje političnih strank.