Ali je vlada (za)res proti terminalom?
Podpredsednik stranke Franci Kek in član koprske Zares Franco Juri, oba kandidata Zaresa za poslanca v državnem zboru, sta na današnji novinarski konferenci opozorila na nekaj dejstev, ki poglabljajo sum, da vlada z uradnim odklonilnim stališčem do postavitve dveh plinskih terminalov na Tržaškem, ni mislila resno. Zato sta vladi, še zlasti pa zunanjemu ministru Dimitriju Ruplu, postavila javno vprašanje, zakaj dovoljujeta nadaljevanje postopkov na italijanski strani.
Franci Kek, ki je v preteklosti že protestno – proti plinskim terminalom – pešačil do Kopra, je uvodoma spomnil, da je minister za okolje in prostor Janez Podobnik novembra lani javno zatrjeval, da se stališča slovenske vlade niso spremenila, ker v obeh projektih načrtovanih plinskih terminalov ni prišlo do pomembnih popravkov, da torej stališče naše vlade ostaja negativno. Prav tako je spomnil, da je po posebni razpravi o tej problematiki Državni svet RS sprejel sklep, v katerem je poudaril, da je bilo stališče slovenske vlade posredovano italijanski, s katerim je Slovenija svoji sosedi sporočila, da imata oba načrtovana plinska terminala uničujoč vpliv na okolje.
Kek je ob tem opozori na nedavno izjavo predstavnika italijanske okoljske civilne iniciative, da lahko ustavimo plinske terminale, če “Slovenija reče ne“. Ob tem pa je skrajno nenavadno in zaskrbljujoče, da nekdanji državni sekretar na ministrstvu za okolje in prostor, ki je koordiniral delo medresorske delovne skupine, ki je ugotavljala škodljivost čezmejnih vplivov na okolje, dr. Marko Starman javno izjavlja, da se slovenska vlada odpravlja v Rim pogovarjat o zmanjšanju negativnih vplivov terminalov na okolje. Tega, pravi Kek, kot ugotavlja neodvisna slovenska stroka, ni mogoče doseči v zadovoljivi meri. Prav tako, je prepričan Franci Kek, “ne obstaja odškodnina, ki bi lahko nadomestila zmanjšanje kakovosti življenja ob terminalih“. “V Zares se bojimo, da bo Podobnikov mandat zaznamovalo dovoljenje za izgradnjo terminalov“, s čimer bi Tržaškemu zalivu z okolico in Jadranskemu morju prizadejali nepopravljivo škodo.
Franco Juri je spomnil, da se je minister za zunanje zadeve Dimitrij Rupel že kmalu po tem, ko sta slovenska in italijanska javnost izvedeli za načrtovane terminale, marca 2006, sestal s tedanjim predsednikom deželne vlade Furlanije Julijske krajine Ricardom Illlyem. Ne tedaj ne kdaj kasneje nismo mogli povsem jasno ugotoviti, kakšno je stališče zunanjega ministra do tega vprašanja. Še vedno ni znano, kaj je v vsem tem času, več kot dveh letih, storila slovenska diplomacija, da bi pomagala okoljskemu ministrstvu pri uveljavljanju interesov Slovenije, ki so legitimni, strokovno utemeljeni in imajo povsem jasno oporo v okoljski zakonodaji EU, zavezujoči tako za Slovenijo kot za Italijo. Očitno je namreč, zlasti zaradi dejstva, da nova italijanska vlada dopušča ali celo spodbuja nadaljevanje postopkov za izdajo dovoljenj za postavitev plinskih terminalov na Tržaškem, da Italija s tem krši evropski pravni red.
Sprašujemo in čudimo se, pravi Juri, kako je mogoče, da italijanska stran in Evropska komisija ob tem molčita, predvsem pa nas zanima, kaj je počela naša diplomacija v času slovenskega predsedovanja EU. Takrat smo imeli namreč najboljše možnosti za dogovor o terminalih na bilateralni in multilateralni ravni. Zato v Zares vlado javno sprašujemo, tako Franco Juri, ali so zahtevali odgovor Evropske komisije, predvsem pa ministrstvo za zunanje zadeve – ali je bil opravljen vsaj en dvostranski pogovor zaradi kršenja zakonodaje EU. Opozarja, da imamo od prvega Ruplovega sestanka z nekdanjim predsednikom deželne vlade na italijanski strani občutek, da gre “za neko kupčijo na račun kakovosti bivanja v Tržaškem zalivu, kjer ni realnih pogojev za take vrste projektov”.
Franco Juri je prepričan, da vlade vseh treh držav (Slovenije, Hrvaške in Italije) doslej niso izkazale resnega poskusa za doseganje nekakšnega “evroregionalnega” dogovora o primernih načinih izboljšanja energetske oskrbe v regiji. V obeh primerih načrtovanih plinskih terminalov imamo namreč opraviti s “podivjanim kapitalom, ki skuša priti le čim bliže trgu“.
Zaradi naštetega v Zares vlado javno sprašujemo, ali je mislila resno, ko je že lani sprejela sklep s povsem jasnim odklonilnim stališčem do obeh terminalov, saj doslej, za razliko od nekaterih drugih primerov (cvetličnih korit), ni bilo resnih diplomatskih poskusov uveljavljanja interesov Slovenije. Postopki za izdajo dovboljenja na italijanski strani neovirano tečejo dalje, odkar je mandat nastopila Berlusconijeva vlada.