Z zelenimi javnimi naročili tudi do prihrankov
Skupina opozicijskih poslancev (Cveta Zalokar – Oražem iz PS Zares, Dušan Kumer iz SD, Aleš Gulič iz LDS) je na pobudo nevladnega društva Planet Zemlja in ob strokovni pomoči stranke ZARES – nova politika v zakonodajni postopek vložila predlog zakona o omejevanju porabe goriv in emisij toplogrednih plinov za kupljena in najeta osebna motorna vozila državnih organov, lokalnih skupnosti, javnih zavodov, javnih podjetij, javnih skladov, javnih agencij in drugih pravnih oseb, ki so naročniki po predpisih o javnih naročilih.
Predlagani zakon sodi na področje t. im. zelenih javnih naročil. Ta so opredeljena kot ena od strateških usmeritev v Evrospki uniji, pri čemer so pravni okviri za okolju prijazno naročanje v EU določeni že od leta 2004. To v praksi pomeni mnogo več kot denimo zgolj nakup recikliranega pisarniškega papirja. Gre namreč za aktivno vključevanje porabnikov javnih sredstev na tržišče s tem, da se s primernim nakupom oziroma najemom zmanjša negativni vpliv na okolje – torej gre za ekološko, trajnostno in okolju prijazno javno naročanje. Pri tem naročnik v javno naročilo vključi okoljske kriterije in z izbiro najboljšega ponudnika zmanjša obremenjevanje okolja. Področje, kjer se to lahko realizira, je široko: od javnega prevoza pa vse do nakupa zdrave hrane. Javni sektor predstavlja velikega in pomembnega naročnika, obenem pa seveda daje tudi zgled in vpliva na trajnostne vedenjske vzorce vseh državljanov. Predlagatelji smo se z zakonskim predlogom lotili segmenta nakupa in najema avtomobilov. Zakaj?
Svet je soočen s podnebnimi spremembami, h katerim v veliki meri prispevajo zlasti izpusti toplogrednih plinov. Pri tem je eden ključnih onesnaževalcev promet. Omenjeno problematiko je naša država uvrstila tudi med prioritete v programu predsedovanja EU, žal pa sama ni prav dober zgled na področju zmanjševanja emisij CO2 in s tem povezanega spodbujanja širše uporabe vozil, ki čim manj obremenjujejo okolje.
V tem sklopu pomenijo velik potencial tudi vozila, katerih kupci ali najemniki so uporabniki javnih sredstev, od države, skladov, agencij javnih zavodov, občin…
Osnovni namen predlaganega zakona o omejevanju porabe goriv in emisij toplogrednih plinov za kupljena in najeta osebna motorna vozila je nadgraditi veljavni Zakon o javnih naročilih tako, da bi porabniki javnih sredstev dobili zakonsko določene okvire o tehničnih navodilih za pripravo javnih naročil, ki bi omogočali in spodbujali nakup takšnih avtomobilov, ki med primerljivimi manj onesnažujejo okolje. Prepričani smo, da deklarativnost in dobri nameni niso dovolj (slaba praksa), pač pa je potrebno narediti zakonski okvir, ki bo zajel vse zavezance in tudi dejansko omogočil prednostni nakup takšnih vozil, tako da ne bo odločilni kriterij le cena. Pri tem predlagani zakon upošteva vsa dosedanja določila Zakona o javnih naročilih in ne omejuje naročnikov pri kakovosti, ceni in prestižnosti vozil.
Seveda pa je pomemben cilj tudi za nekaj sto ton letno zmanjšati emisije CO2. Po besedah okoljske aktivistke društva Planeta zemlje Jadranke Juras bi lahko z izbiro vozil, ki manj onesnažujejo, letno “poslali v zrak” okoli 500 ton CO2 manj.
Predlog zakona o omejevanju porabe goriv in emisij toplogrednih plinov za kupljena in najeta osebna motorna vozila državnih organov, lokalnih skupnosti, javnih zavodov, javnih podjetij, javnih skladov, javnih agencij in drugih pravnih oseb, ki so naročniki po predpisih o javnih naročilih, določa, da morajo naročniki že pri pripravi razpisne dokumentacije in navajanju tehnične specifikacije pri kriterijih določiti za posamezne razrede vozil mejne vrednosti pri porabi goriva in emisij toplogrednih plinov, ki jih navaja zakon. Pri tem se upoštevajo standardi, ki v zvezi s tem veljajo v EU pri navajanju omenjenih podatkov. Predlagatelji zakona smo upoštevali, da morajo kriteriji omogočiti, da se lahko prijavijo najmanj trije različni proizvajalci ter se tako omogoči konkurenčnost ponudnikov.
Pomembno je tudi, da se v javnem naročilu vnaprej ne more določiti vrsta goriva, kar pomeni, da se bodo ponudniki sami odločali, s kakšnimi vozili bodo konkurirali (hibridna, dizel), dolgoročno pa bo odprta tudi možnost takojšnjega vključevanja vozil, ki jih pričakujemo na tržišču – npr. vozila s pogonom na vodik, elektriko, stisnjen zrak.
Okoljski kriteriji – torej emisije CO2, kombinirana poraba goriva in odstotek razgradljivosti materialov, vgrajenih v motorno vozilo, morajo pri tem predstavljati in torej vplivati na najmanj 30 odstotkov končne ocene pri izbiri.
Posebne ugodnosti zakon prinaša tudi v primeru vgrajenih filtrov prašnih delcev pri vozilih na dizelsko gorivo ali predelava na plin, ki tudi omogoča zmanjšanje obremenjevanja okolja s trdimi delci ter ponudbo vozila, ki ne uporablja fosilnih goriv in ne povzroča emisij CO2.
Predlagatelji pričakujemo, da bo predlagani zakon podprla večina poslank in poslancev, saj pomeni pomemben prispevek k čistejšemu okolju, dober zgled države, nenazadnje pa – zaradi prednostne izbire vozil, ki potrošijo manj goriva, tudi prihranek v proračunu in pri porabi javnih sredstev.