Zavrnitev soglasja k rebalansu finančnega načrta ZZZS pomeni nezaupnico direktorju zdravstvene blagajne zaradi slabo opravljenega dela
V Poslanski skupini Zares pozdravljamo odločitev ministra za zdravje Dorijana Marušiča oziroma vlade, da ne da soglasja k rebalansu finančnega načrta ZZZS za leto 2011.
V poslanski skupini Zares želimo spomniti, da je generalni direktor ZZZS Samo Fakin letos maja ob nastopu novega mandata na čelu ZZZS zagotavljal, da so časi sicer hudi, a da se bolnikom ni treba bati. Prepričani smo, da je nemogoče, da bi kar tako čez poletje iz “fakinovske brezskrbnosti” prišli v resno finančno krizo zdravstvene blagajne in delimo prepričanje ministra za zdravje, da so razmere še obvladljive.
Menimo, da ima ZZZS še kar nekaj manevrskega prostora in da (pre)slabo uresničuje svoje napovedi oziroma obljube o racionalizaciji in zniževanju stroškov za zdravila in drugih zdravstvenih storitev. Le-te so popolnoma v domeni zavoda.
Slabo delo zdravstvene blagajne je moč najbolje ponazoriti na primeru rasti izdatkov za zdravila. Izračuni kažejo, da je prišlo v obdobju od januarja do avgusta letos do stopnje rasti v višini 2,9 odstotka glede na lansko leto. ZZZS sicer priznava 18,9 mio EUR prihrankov iz naslova dogovorov o cenah zdravil z originatorji na letni ravni (izpogajani v fazi pogajanj, ko so se sprejemali sedanji pravilniki konec lanskega leta). Ob zelo konservativni oceni prihrankov pri zdravilih tudi v primeru generikov (10 mio EUR na letni ravni), bi tako skupen prihranek znašal okoli 28,9 mio EUR. Kljub temu pa obstaja dejstvo, da bi izdatki za zdravila v primeru, da pravilniki konec leta lani ne bi bili implementirani, zrasli za kar 14,6 odstotka, kar pa je po našem mnenju absurdno oziroma nenormalno. To rast lahko pripišemo zgolj trem dejavnikom:
- nenormalna rast količine predpisanih zdravil,
- nenormalna rast nove razvrstitve zdravil,
- nenormalno predpisovanje dražjih zdravil.
Slednje pomeni, da kljub sprejetim pravilnikom ZZZS povišuje izdatke za zdravila oziroma, da je popolnoma izgubila nadzor nad izdatki za zdravila, ki so kljub “nataknjenim uzdam (pravilniki) podivjali”.
Zato se nam zdijo drastičnimi ukrepi, ki jih je želel uvesti ZZZS na račun bolnikov, neupravičeni. Še posebej pa, če se zavedamo, da bi varčevalni ukrepi za izvajalce na strani obveznega zavarovanja ob nespremenjenih premijah pomenili večje dobičke zavarovalnic, ki izvajajo prostovoljna zdravstvena zavarovanja. Bolnikom naj se odrekajo pravice, da bi lahko zavarovalnice izplačevale večje dobičke?! In slednje je podprla skupščina ZZZS?!
V PS Zares se strinjamo, da je dolgotrajno usklajevanje in priprava zakonskih podlag, ki bi po naši oceni prinesla ustreznejšo sistemsko ureditev zdravstvenega zavarovanja, v določeni meri vzrok za trenutno situacijo. Zato smo pristopili k pripravi določenih parcialnih rešitev, ki bi srednjeročno lahko odpravile trenutne finančne težave ZZZS. Gre za noveli zakona o obveznih zavarovanjih v prometu ter o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, s čimer bi se v zdravstveno blagajno steklo preko 70 mio EUR.
Novela zakona o obveznih zavarovanjih v prometu ZZZS prinaša dodatnih 25 milijonov evrov na letni ravni (vnaprejšnja pavšalna odškodnina od obračuna zavarovalne premije za obvezno avtomobilsko zavarovanje se poviša s sedanjih 6,5 na 15 odstotkov), novela zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju pa bi ZZZS hipotetično omogočila pridobiti okoli 50 mio EUR (toliko znašajo skupaj odloženi prispevki v letu 2009), saj s spremembo zakona zavodu onemogočamo zniževanje ali odpisovanje plačila prispevka za obvezno zdravstveno zavarovanje.
V PS Zares tako z vlaganjem omenjenih novel pravzaprav opravljamo delo, ki bi ga moral opraviti generalni direktor ZZZS, saj gre za pobiranje denarja, ki pripada zdravstveni blagajni. Slednja, ki je tukaj samo zato, da zbira sredstva in sklepa pogodbe z izvajalci, enega dela svojih zakonsko določenih obveznosti ne izpolnjuje. Zato se sprašujemo, kdo bo odgovarjal zaradi takšnega ravnanja in stanja ?
V PS Zares menimo, da odločitev vlade predstavlja neke vrste nezaupnico generalnemu direktorju zdravstvene blagajne. Zato pričakujemo, da bo na podlagi omenjenih dejstev Samo Fakin pripravil nov, bolj uravnotežen rebalans in poskrbel za zvišanje prihodkov zavoda.