Z novelo zakona za večjo strokovnost, transparentnost in učinkovitost upravljanja s kapitalskimi naložbami države
Predsednik stranke Zares Gregor Golobič in podpredsednica stranke Darja Radić sta 6. septembra 2011 na novinarski konferenci predstavila predlog novele zakona o upravljanju kapitalskih naložb Republike Slovenije. Ta novela predvideva ukinitev Agencije za upravljanje kapitalskih naložb (AUKN) in ustanovitev Urada za upravljanje kapitalskih naložb RS, ki bi deloval pod okriljem vlade. Po našem prepričanju bi tako odpravili obstoječe pomanjkljivosti in zagotovili bolj pregledno, transparentno, učinkovito in strokovno upravljanje s kapitalskimi naložbami države.
Zakon o upravljanju kapitalskih naložb RS, na podlagi katerega je bil ustanovljen AUKN, je sicer nastal z dobrimi nameni, a se je žal izkazalo, da ni bil dovolj domišljen in se je izrodil v nasprotno smer od načrtovane. Zato je treba ukrepati in odpraviti pomanjkljivosti, je Golobič pojasnil razloge za pripravo omenjene novele zakona, ki jo bomo poslali v usklajevanje vsem poslanskim skupinam, se z njimi sestali in pogovorili o morebitnih izboljšavah ter nato novelo do konca tega meseca vložili v zakonodajni postopek. Z novelo želimo spremeniti sistemsko umestitev agencije, odpraviti sistemski problem umeščenosti razmerij do lastnika in povezano ključno dimenzijo preglednosti in odgovornosti. S sprejetjem novele zakona bi povečali transparetnost na področju upravljanja s kapitalskimi naložbami in skoncentrirali to upravljanje v en organ.
Agencija za upravljanje kapitalskih naložb, kot je trenutno vodena in upravljana, je nekompetentna in deluje izrazito netransparentno. Obstoječi zakon državnemu zboru ne omogoča, da bi lahko to spremenil in sprožil postopke za razrešitev vodstva agencije, poleg tega zgolj menjava vodstva tudi ne bi bila dovolj za odpravo obstoječih pomanjkljivosti. Celo stroka, ki je v Sloveniji zelo redko enotnega mnenja, si je enotna v ocenah, da AUKN ne izpolnjuje pričakovanj in ne sledi svojim deklariranim ciljem. Smisel agencije bi namreč moral biti, da njeno vodstvo deluje transparentno in odgovorno, ne pa svobodno v smislu popolne samovolje.
Kot sta kritično ocenila Golobič in Radićeva, vlada kljub številnim predlogom in pobudam za ukrepanje zoper samovoljo vodstva agencije v mnogih primerih ni želela ukrepati in preprečiti spornih odločitev agencije (ena takšnih je bila denimo dokapitalizacija NKBM, v katero so bila nekatera državna podjetja dobesedno prisiljena po diktatu vodstva AUKN in imajo zato doslej že več kot 15 milijonov evrov izgube). Ker vlada ne želi ukrepati, želimo v Zaresu z novelo zakona to omogočiti državnemu zboru.
Ureditev, kot jo predlagamo z novelo zakona o upravljanju kapitalskih naložb RS, v celoti sledi smernicam OECD na področju upravljanja s kapitalskimi naložbami in je primerljiva z ureditvami v nekaterih drugih državah, zlasti skandinavskih (denimo na Danskem, Nizozemskem in v Španiji so lastniške pravice združene pod finančnim ministrstvom, na Norveškem in Švedskem to centralno lastniško funkcijo opravljata ministrstvi za gospodarstvo, na Finskem se lastniške pravice izvršujejo v okviru kabineta predsednika vlade).
Poleg ustanovitve Urada za upravljanje kapitalskih naložb RS novela prinaša še dve pomembni novosti, je pojasnila Darja Radić, in sicer predlagamo, da bi se odslej tudi za člane akreditacijskega sveta za imenovanje nadzornikov v posameznih družbah (in ne zgolj za člane strokovnega sveta) moral ugotavljati morebiten obstoj konflikta interesov. Poleg tega novela še določa, na kakšen način bi novi urad izvrševal pravice delničarjev in družbenikov.
Predlagamo, da se spremeni način izvrševanja pravic delničarja in družbenika, ki se izvršuje s sodelovanjem s člani organov družb. Agencija bi morala delovati po veljavnem zakonu o gospodarskih družbah, ta pravica pa ji daje privilegiran dostop do uprav in nadzornikov, kar je v izrecnem nasprotju z gospodarsko zakonodajo in še posebej sporno v družbah, kjer država ni edini lastnik.
“Če bi AUKN vodila ekipa, ki bi razumela svojo vlogo in nalogo, bi danes verjetno lahko govorili o zgodbi o uspehu na področju učinkovitega in transparentnega upravljanja z državnim premoženjem. A žal agencija z obstoječim vodstvom ne izpolnjuje ciljev zakona, pač pa se od njih celo oddaljuje v smer, ki nikakor ni v interesu države,” je opozorila Radićeva. Zato bomo z novelo skušali odpraviti to anomalijo.