Dosežki in načrti na področju informacijske družbe
Na MVZT sta 13. novembra predstavila opravljeno delo Direktorata za informacijsko družbo v letu 2009 minister Gregor Golobič in v.d. direktorja Direktorata za informacijsko družbo Nikolaj Simič. Predstavila pa sta tudi bistvene naloge, ki jih ministrstvo načrtuje opraviti na področju informacijske družbe v letu 2010.
Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo je septembra 2009 uresničilo zastavljeno nalogo, da v skladu z določbami Zakona o spremembah in dopolnitvah zakona o državni upravi področje elektronskih komunikacij in pošte prenese z Ministrstva za gospodarstvo na Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo. Tako je znova ustvarjena podlaga za sinergijo različnih vidikov informacijske družbe, za kar si bo ministrstvo v prihodnje kar najbolj prizadevalo.
Državni zbor je na redni junijski seji sprejel novelo Zakona o državni upravi. Ta je med drugim omogočil zakonsko podlago za prenos Direktorat za elektronske komunikacije (DEK) iz Ministrstva za gospodarstvo pod okrilje Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo oziroma Direktorata za informacijsko družbo (DID). S tem je odpravljena dosedanja pomanjkljiva organizacijska in kadrovska struktura obeh omenjenih direktoratov.
Med direktoratoma so bila potem, ko je bilo leta 2004 ukinjeno Ministrstvo za informacijsko družbo, nejasno določena razmerja in naloge, pristojnosti med njima pa so se prekrivale, kar je oviralo določitev razmerja strateških in operativnih dejavnosti. Pomanjkanje usklajenega in enotnega delovanja je slabilo zmožnosti strateškega razvojnega načrtovanja in uresničevanja proaktivnega pristopa pri razvoju informacijske družbe ter tvornega sodelovanja v delovnih skupinah EU.
Ureditev, kakršno je sprejel slovenski parlament na junijski redni seji, se zgleduje po ureditvi tega področja v nekaterih evropskih državah kot so Nemčija, Irska, Velika Britanija, Madžarska, Bolgarija. Delitev kot taka, je že dolgo presežena, saj se naloge, cilji in zakonodaja prepletajo, v storitveni obliki pa celo intenzivno posegajo tudi na druga področja. Tako Evropska komisija govori o treh stebrih, ki tvorijo dejavnosti na tem področju:
1. zakonodajne naloge,
2. raziskovalni programi,
3. zavzemanje za čim širšo porabo elektronskih storitev.
V enem, združenem direktoratu, so raziskovalci in gospodarstvo dobili enotnega sogovornika pri svojih pobudah, kar bo pripomoglo tudi k premagovanju obstoječih administrativnih ovir, ki jih vnaša ločenost vsebinsko tesno povezanih področij. S tem želi vlada slediti sodobnim praksam izvajanja politik, strategij in zakonodajnih nalog na področju elektronskih komunikacij.
Javni razpisi DID
V okviru Direktorata za informacijsko družbo smo v letu 2009 izvedli dva večja javna razpisa:
1. Javni razpis za spodbujanje raziskovalno razvojnih projektov razvoja e-vsebin in e-storitev v letih 2009 in 2010
Z njim smo spodbudili gospodarstvo za pospešeno vlaganje v pridobivanje znanja, razvoj in večjo ponudbo e-storitev na različnih področjih informacijske družbe ter uveljavljanje novih tehnološko-razvojnih, organizacijskih in poslovnih konceptov, ki bodo pripomogli k prehodu v moderno in učinkovito družbo znanja.
Na razpis je prispelo 75 prijav. Od tega jih je bilo 12 zavrnjenih. Glede na razpoložljiva sredstva je bilo za sofinanciranje izbranih 21 projektov. Med sofinanciranimi projekti je število projektov po področjih naslednje:
– 6 s področja zdravja,
– 3 za potrošnike,
– 3 s področja lokalne e-uprave,
– 3 s področja e-poslovanja za mala in srednja podjetja,
– 4 s področja znanstvenih in izobraževalnih e-vsebin in e-storitev ter
– 2 na področju kulture.
V okviru razpisa smo razdelili 6,85 milijona evrov.
2. Javni razpis za spodbujanje projektov vzpostavitve e-vsebin in e-storitev javnih in zasebnih neprofitnih organizacij 2009 – 2010
Ta razpis je ministrstvo razpisalo prvič, namenjen pa je bil sofinanciranju projektov vzpostavitve delujočih javno dostopnih e-vsebin in e-storitev preko spleta. Projekti naj bi predstavljali nove, inovativne in delujoče e-storitve in e-vsebine. Za sofinanciranje je bilo skupaj na voljo 3,6 milijona evrov.
Na razpis je prispelo 219 prijav, glede na razpoložljiva sredstva smo izbrali 17 projektov iz 6 področij:
– e-storitve s področja lokalne uprave 1
– e-poslovanje 1
– e-vsebine in e-storitve za potrošnike 2
– e-vsebine in e-storitve na področju zdravja 3
– e-vsebine in e-storitve na področju kulture 4
– znanstvene in izobraževalne e-vsebine 6
Zakonodaja
V oktobru 2009 je Vlada Republike Slovenije sprejela predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o elektronskih komunikacijah in ga poslala v obravnavo in sprejem v Državni zbor Republike Slovenije. Predlog sprememb zakona bo predvidoma sprejet še v letu 2009.
Namen predloga zakona je odprava nekaterih nejasnosti predvsem glede izvajanja direktive o hrambi podatkov, pridobljenih ali obdelanih v zvezi z zagotavljanjem javno dostopnih elektronskih komunikacijskih storitev ali javnih komunikacijskih omrežij (direktiva 2006/24/ES), prilagoditev določb zaradi lažjega izvajanja predpisov Evropske skupnosti in ustreznejša ureditev določenih vprašanj, za katera se je pri dosedanji uporabi zakona v praksi pokazalo, da jih je treba drugače urediti, spremeniti oziroma dopolniti, še zlasti glede gradnje elektronskih komunikacijskih omrežij in pripadajoče infrastrukture ter spodbujanja soinvestitorstva. Uvedena je tudi prepoved kopičenja radijskih frekvenc z namenom omejevanja konkurence na trgu, kakor tudi bolj učinkovito zagotavljanje konkurence na trgu elektronskih komunikacij z izrecno uvedbo možnosti dodatnega ukrepa agencije operaterju s pomembno tržno močjo in sicer funkcionalne ločitve vertikalno integriranega operaterja. Boljše so urejene tudi pravice in varstvo uporabnikov, vključno z ureditvijo dodatnih pravic in varstva uporabnikov-invalidov.
Prehod iz analogne v digitalno radiodifuzijo
Glede na zaostale aktivnosti v postopku prehoda iz analogne v digitalno radiodifuzijo je MVZT pristopilo k aktivnemu koordiniranju aktivnosti med operaterjema multipleksov, ponudniki vsebin, in Agencijo za pošto in elektronske komunikacije, vse v smeri uspešnega nadaljevanja procesa prehoda. Z namenom realizacije prehoda v predvidenem roku, to je do decembra 2010, kot se je Republika Slovenija zavezala v Strategiji in Zakonu o digitalni radiodifuziji in to tudi najavila Evropski komisiji, pa bo ministrstvo prek javnega razpisa zagotovilo sofinanciranje stroškov ponudnikom televizijskih vsebin kot finančno nadomestilo za povzročene dodatne stroške v obdobju hkratne analogne in digitalne radiodifuzije. Javni razpis je objavljen v današnjem Uradnem listu (13.11.2009).
Ministrstvo si bo prizadevalo, da bo predvideni rok prehoda iz analogne v digitalno radiodifuzijo tudi realiziran. Bistveni razlog je, da se bo po izvedenem prehodu sprostil določen del radijskega spektra in da bo t.i. digitalna dividenda omogočila izvajanje novih storitev, med katerimi so najpomembnejše širokopasovne storitve na podeželskih območjih. Tudi na nivoju EU se namreč ugotavlja, da bi tovrstna uporaba sproščenega dela radijskega spektra lahko učinkovito prispevala k prizadevanjem za gospodarsko oživitev EU.
Še načrtovana naloga v letu 2009
Informacijska družba in mediji sta področji, ki jima Evropska komisija namenja poseben direktorat. V Sloveniji smo bili v obdobju prejšnje vlade priča razpršenemu pristopu k informacijski družbi, zato razmere na področju informacijske družbe in informatike kličejo po:
1. preglednosti e-strategij in naložb,
2. čim boljši medsebojni povezanosti storitev in podatkovnih baz,
3. hitri odzivnosti informatikov.
Zaradi tega bo MVZT še letos vladi predlagalo ustanovitev Strateškega sveta za informacijsko družbo. Strateški svet za informacijsko družbo bo strokovni posvetovalni organ predsednika vlade, imenovan bo z namenom izvajanja učinkovitega prenosa znanja, dobrih praks in izkušenj ter poglobljenega sodelovanja med Vlado RS, gospodarstvom, univerzami in inštituti ter zainteresirano javnostjo na področju informacijske družbe. Vsebinsko bo pokrival področje informacijske družbe, infrastrukture IKT, elektronskih komunikacij, konvergence e-medijev in informatizacije državne uprave Republike Slovenije.
Načrti za leto 2010
Prehod iz analogne v digitalno radiodifuzijo
V letu 2010 bo ministrstvo pripravilo obsežnejše promocijske akcije izklopa analognega oddajanja.
Javni razpisi
V kratkem bo objavljen tudi drugi javni razpis za pridobitev sredstev Evropskega sklada za regionalni razvoj za gradnjo odprtih širokopasovnih omrežij, ki je bil pred časom že napovedan, ne pa tudi realiziran. V teh dneh smo namreč prejeli obvestilo Evropske komisije, da je priglašeni ukrep pospeševanja postavitve širokopasovnih omrežij združljiv z določbami Pogodbe ES, tako da za objavo javnega razpisa praktično ni več ovir. Podoben javni razpis, vendar finančno skromnejši, bo objavilo tudi Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, pri katerem sodeluje tudi MVZT. Nadaljevali pa bomo tudi s projektom postavljanja javnih e-točk z brezžičnim dostopom.
Na EU institucijah poteka postopek sprejema celotnega regulativnega okvira za elektronske komunikacije, ki je v zadnji fazi. Spreminja se torej pet direktiv za katere je možno, da bodo uveljavljene do konca prvega četrtletja 2010.
Zakonodaja
Na zakonodajnem področju bo delo v letu 2010 večinoma usmerjeno v pripravo novega zakona o elektronskih komunikacijah, s ciljem priprave osnutka zakona in njegovi javni obravnavi.
V načrtu je tudi prenova Zakona o elektronskem poslovanju in elektronskem podpisu, s katero želimo doseči terminološko usklajenost z Direktivo o okviru skupnosti za elektronski podpis (Direktiva 1999/93/ES).
V letu 2010 prav tako načrtujemo pripravo novega nacionalnega programa za področje informacijske družbe, Digitalna Slovenija, ki bo predstavljal logično nadaljevanje Strategije razvoja informacijske družbe v Republiki Sloveniji – si2010, za časovno obdobje do leta 2015.
Vir: MVZT.