Poziv notranjemu ministru glede volilnih imenikov
OBLIKOVANJE POSEBNIH VOLILNIH IMENIKOV DRŽAVLJANOV RS, KI IMAJO STALNO PREBIVALIŠČE V TUJINI, ZA VOLITVE POSLANCEV IN POSLANK V DRŽAVNI ZBOR
Dne 22.11.2007 smo poslanci ZARES skupaj s poslanci LDS zoper vas vložili interpelacijo o vašem delu in odgovornosti. Med razlogi smo navedli tudi kršitve Zakona o evidenci volilne pravice (Ur. l. RS, št. 52/02, 118/06), saj ste zaradi nepravočasnega, z zakonom neskladnega in neažuriranega načina vzpostavitve evidence volilne pravice in posebnih volilnih imenikov državljanov Republike Slovenije, ki nimajo stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji, ogrozili z Ustavo zagotovljeno pravico voliti.
2. novembra 2006 je bila sprejeta dopolnitev zakona o volilni evidenci, ki je stopila v veljavo 2. decembra 2006 in ki v prehodnih določbah določa, da mora Ministrstvo za notranje zadeve državljane Republike Slovenije, ki nimajo stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji, ne glede na to, ali so vpis zahtevali ali ne, v volilni imenik vnesti po uradni dolžnosti. Slednje bi moralo ministrstvo opraviti v šestih mesecih po začetku veljavnosti zakona (z dne 2. 2.2006). Ob zaključku volilnih imenikov pa je bilo na dan 11. oktobra 2007, torej 10 dni pred volitvami, v posebnem volilnem imeniku vpisanih 73.521 državljanov. Torej je bilo v zakonskem roku šestih mesecev vnesenih v volilni imenik več kot 61.000 slovenskih državljanov in državljank brez stalnega prebivališča v Republiki Sloveniji.
Na zahtevo državljanov s stalnim prebivanjem v tujini je bilo izdanih 4962 volilnih kart za glasovanje po pošti, izpisanih na upravni enoti ali na ministrstvu za notranje zadeve. V skladu s sklepom Državne volilne komisije (v nadaljevanju: DVK) z dne 9. oktobra 2007 je ministrstvo za notranje zadeve poskrbelo za pripravo seznama za izpis volilnih kart še za vse ostale državljane s stalnim prebivališčem v tujini. Na seznamu za izpis kart je bilo 45.521 oseb, saj kar za 22.492 državljanov ni bilo podatkov o naslovu prebivanja, niti ni bila znana država prebivanja. Pri tem so takoj, še pred samim izpisom kart, izločili 2989 oseb, ker je bil njihov naslov nepopoln, tako da pošta zagotovo ne bi mogla priti do naslovnika. Tako je bilo izpisanih 42.523 kart, ki so bile zapakirane skupaj z glasovnicami. Pri tem, še zadnjem pregledu naslovov, je bilo ugotovljeno, da je naslov nepopoln oz. nepravilen za dodatnih 3677 oseb. Od tega so takoj lahko popravili naslove za 1048 oseb, kar pomeni, da je bilo na pošto poleg omenjenih 4962 posredovanih še 39.903 poštnih pošiljk z volilnim gradivom.
Tako porast vpisanih v evidenco, kot tudi omenjeni sklep DVK, da se glasovnice pošljejo skupaj okoli 44.000 državljanom RS, ki imajo stalno bivališče v tujini, ne bi bila zaradi uresničevanja volilne pravice (čeprav bi sami predlagali drugačen način uresničevanja volilne pravice, za kar pa je potrebna sprememba zakona) sporna, če omenjenih ravnanj ne bi spremljala cela vrsta pravnih neusklajenosti in nedorečenosti ter birokratske malomarnosti.
Takrat ste, minister, v odgovoru na interpelacijo zapisali, da (citat): “Poudarjam, da je MNZ s tem, da je osebe, za katere ni vodil vseh podatkov, vpisal v t.i. posebni volilni imenik, ravnal pravilno in zakonito. V nasprotnem primeru – če oseb, katerih podatki so bili pomanjkljivi (naslov prebivanja v tujini), ne bi vpisali v volilni imenik državljanov RS, ki nimajo stalnega prebivališča v RS – bi namreč kršili načelo enakosti pred zakonom, ker bi postavljali volivce, ki nimajo stalnega prebivališča v RS, v neenak položaj v primerjavi z volivci s stalnim prebivališčem v RS.”
Kot veste, smo opozicijski poslanci dne 18.6.2008 Ustavnemu sodišču Republike Slovenije v obravnavo poslali zahtevo za oceno ustavnosti 82. člena Zakona o volitvah v državni zbor – ZVDZ (Uradni list RS, št. 44/92, 60/95, 78/06 in 54/07), s katero smo ustavnemu sodišču predlagali, da v postopku za oceno ustavnosti ugotovi, da so določbe 82. člena Zakona o volitvah v državni zbor – ZVDZ (Uradni list RS, št. 44/92, 60/95, 78/06 in 54/07 – v nadaljevanju: ZVDZ) v neskladju z ustavo ker menimo, da :
1. je zakonska ureditev glasovanja v tujini po pošti protiustavna (kršitev 1. člena in prvega odstavka 43. člena Ustave RS) iz razloga, ker zahteva od državnih organov, da morajo volivcem s stalnim prebivališčem v tujini poslati volilno gradivo brez preverjanja obstoja volilne pravice in naslova stalnega prebivališča, s čemer je ogrožena preglednost volitev in enakost volilne pravice drugih volivcev;
2. nejasno in medsebojno neskladno zakonsko urejanje izdajanja volilnih kart za volivce, ki prebivajo v tujini, ni v skladu z ustavnim načelom jasnosti pravnih predpisov (2. člen Ustave RS), ker ne omogoča naslovnikom, tako pristojnim državnim organom kot tudi volivcem, enostavne in nedvoumne razlage vsebine določb tretjega odstavka 72. člena, 81., 82. člena ZVDZ in 45. člena ZEVP-1;
3. je zakonodajalec s tem, da ni določil, da mora uradna prazna glasovnica vsebovati navodilo za volivce, kako se lahko ti volivci seznanijo s potrjenimi in zakonitimi listami kandidatov v volilnem okraju, kršil aktivno volilno pravico volivcev, ki stalno ali začasno prebivajo v tujini, in pasivno volilno pravico kandidatov, političnih strank in skupin volivcev, ki so veljavno predlagali liste kandidatov (prvi odstavek 43. člena Ustave)
4. zakonodajalec s tem, ko ni omogočil niti osnovnih ukrepov preverjanja, ali je volivec osebno glasoval po pošti v tujini, kršil 1. člen Ustave RS, saj brez poštenih in preglednih volilnih postopkov ni mogoče govoriti o demokratični državi.
V zahtevo za presojo ustavnosti pa nismo vključili razlage Vaših navedb o zakonitosti in ustavnosti izvrševanja določb ZEVP iz interpelacije, saj smo se odločili, da bomo zatrjevali zgolj protiustavnost 82. člena Zakona o volitvah v državni zbor. Na podlagi pravnega mnenja, ki smo ga pridobili za potrebe oblikovanja zahteve, smo namreč ocenili, da je šlo v vašem primeru zgolj za nezakonito ravnanje organa in ne za protiustavnost določb ZEVP.
Za učinkovito uveljavljanje volilne pravice je nujno, da je ustrezno evidentirana. Evidentiranje volilne pravice ima torej kljub svoji upravno tehnični naravi velik vsebinski pomen, saj brez evidentirane volilne pravice le-te ni mogoče uveljavljati. V Sloveniji se uporablja kot osnova volilne evidence stalna evidenca volilne pravice, ki pa se kombinira z občasno volilno evidenco. Evidenca je torej dvojna: stalna evidenca volilne pravice, ki se vodi v registru stalnega prebivalstva, in evidenca volilne pravice z volilnimi imeniki, ki se sestavljajo za vsake volitve. Z vidika uveljavljanja volilne pravice posameznega volivca je pomembna zlasti evidenca volilne pravice z volilnimi imeniki. Volivci namreč praviloma uveljavljajo volilno pravico samo, če so vpisani v volilni imenik. Volilni imeniki se sestavljajo za vsake volitve posebej in veljajo samo za volitve, za katere so sestavljeni.
Da bi lahko zagotovili dejansko uresničevanje aktivne volilne pravice oziroma zaradi nujnosti identifikacije volivca, ugotavljanja obstoja volilne pravice, pošiljanja volilnega gradiva in ugotavljanja volilnega izida, pa morajo biti v evidenci volilne pravice zapisani podatki o poštni številki in naslovu stalnega prebivališča volivca v tujini … Če manjka kateri od z zakonom določenih podatkov, se volivca ne sme vpisati v posebni volilni imenik. V nasprotnem primeru je pristojni državni organ ravnal nezakonito.
Glede na navedeno od Vas pričakujemo, da boste tokrat ravnali skladno z zakonom in ustavo ter da boste oblikovali ažurne in zakonite posebne volilne imenike državljank in državljanov RS, ki imajo stalno prebivališče v tujini. V pomoč pri Vašem delu pa vam pošiljamo izsek iz omenjenega pravnega mnenja.
Za poslanke in poslance ZARES
Davorin Terčon